2 e-mailmarketing missers om te voorkomen

Gepost op 28 augustus 2018 door Erik Gosker

Advies. Heb jij jouw automatische e-mails wel een beetje opgeleukt?

Geen idee? Dan is het tijd om eens kritisch naar de contactmomenten op jouw website te kijken. Je hebt namelijk maar één kans voor de zo belangrijke verpletterende eerste én laatste indruk!
 

Er zijn twee automatische mails die nogal eens vergeten worden (aan te passen). Want zeg nou zelf, hoe vaak meld jij je aan of af voor jouw eigen nieuwsbrief?

1. Aanmelding voor de e-mailnieuwsbrief
Staat in de bevestigingsmail die jij stuurt:

  1. Een persoonlijke aanhef?
  2. Jullie propositie?
  3. Een call2action:
    • Bijvoorbeeld een extra download
    • Of een korting als dank voor de aanmelding
    • Of… iets anders origineels dat zeker verteld wordt aan een collega
  4. Een verwijzing naar de privacy statement?

Of staat er alleen een bevestiging dat diegene zich heeft aangemeld? Een veelgemaakte vergeetding. En daarmee een gemiste kans om jouw nieuwe contact hartelijk welkom te heten!
 

2. Afmelding voor de e-mailnieuwsbrief
Je kent vast de nieuwsbrieven die in Mailchimp gemaakt worden en de onmisbare Waarom-vraag als jij je afmeldt. Een beetje afmeldmail of -pagina bevat toch zeker:

  1. Een persoonlijke aanhef
  2. Een vorm van emotie
  3. Een call2action:
    • Bijvoorbeeld de vraag waarom iemand zich afmeldt
    • Of een poging om iemand toch nog ergens toe te verleiden
    • Of… iets anders origineels dat zeker verteld wordt aan een collega

Of bevestig jij op jouw afmeldingspagina alleen dat diegene zich heeft afgemeld? Wederom een gemiste kans op een verpletterende laatste indruk.

Evalueer regelmatig
Wij adviseren om alle automation kritisch te evalueren:

  1. Het geautomatiseerde bestelproces voor webshops
  2. De bevestigingsmails- en pagina’s achter de contactformulieren
  3. De bevestigingsmails- en pagina’s bij andere actie- en landingspagina’s
  4. Is er nog een automatische follow-up in te plannen?
    Bijvoorbeeld na aanmelding voor de nieuwsbrief een maand later nog een mailtje sturen met een extra call2action?

Eigenlijk is het heel logisch: het eerste en laatste contact met (potentiële) klanten zijn de allerbelangrijkste! Hoe wil jouw bedrijf herinnerd worden?

Je kunt natuurlijk controleren hoe wij onze bevestigingsmail hebben opgesteld door je aan te melden voor de Motivo update hieronder.

Veel succes!

×
Motivo

Neem contact op