3 fouten die je kunt maken met e-mailmarketing

Gepost op 12 november 2014 door Martijn ten Caat

Wanneer je onze blogs vaker hebt gelezen, dan weet je dat wij erg gek zijn op e-mailmarketing. Het kanaal met de hoogste ROI. Het is meetbaar, helder en uitstekend te optimaliseren. Toch is er een aantal fouten dat zo vaak gemaakt wordt, dat het tijd wordt voor een goed blog. Puur zodat jij deze fouten niet (meer) maakt.

Wij komen regelmatig nieuwsbrieven tegen die beter kunnen. Wij delen graag onze ervaringen, wie weet heb je nog wat aan!

1. Geen onderscheid tussen je abonnees

Laten we zeggen dat je adressenbestand minimaal een paar duizend adressen bevat. Je onderkent dat het om allerlei verschillende mensen gaat. De gedachte dat iedereen op dezelfde informatie zit te wachten is daarmee verkeerd. Heel vaak krijgt het complete adressenbestand altijd dezelfde nieuwsbrief. Vol met dezelfde informatie, slechts voor een klein deel interessant.

Het gevaar: je lezers haken af. Daarnaast ontmoedigt de verkeerde informatie je lezers de volgende keer je nieuwsbrief weer te openen.

De oplossing

De oplossing is simpel: Segmenteren. Verschillende groepen opstellen binnen je totale adressenbestand. Segmenteren kan op meerdere manieren. Het kan op geografische afstand van je verschillende locaties, op bedrijfssegment of bijvoorbeeld op hoe lang de persoon al ingeschreven staat in je bestand.

Ook kun je segmenteren op basis van het aankoopgedrag.
Jarenlange klanten hebben meestal een andere informatiebehoefte dan gloednieuwe. Met segmenteren maak je groepen op basis van behoefte, wat prachtig werkt om je nieuwsbrieven beter te laten converteren.

2. De content is niet relevant

Dit punt haakt deels in op het eerste punt dat bovenstaand beschreven staat. Segmenteren helpt je relevante content te selecteren. Te vaak wordt hier geen aandacht aan besteed. Je kent het zelf. Hoeveel nieuwsbrieven krijg je wekelijks in je inbox? Nogal veel gok ik. Alleen de organisaties die je betoveren met goede content weten je aandacht vast te houden.

De oplossing

Bouw kennis op van de personen die je nieuwsbrieven stuurt. Waarom vinden ze jouw organisatie interessant? Welke berichten worden beter gelezen dan anderen? Allemaal informatie die je gaat helpen om de beste nieuwsbrief samen te stellen. Combineer deze kennis met timing. Timing in de zin van dat je content aansluit bij wat je geadresseerden op dat moment aan het doen zijn. Denk aan de zomervakantie, de feestdagen, of zakelijke thema’s als een groot evenement of relevant vakkennis rondom een nieuwe trend.

3. Een te lange of oninteressante onderwerpregel

Ook hier haak ik wederom in op de aanname dat jij, net als ik, veel e-mail ontvangt. Dagelijks. Wekelijks. Een groot deel gaat zonder te lezen de prullenbak in. De eerste indruk die je kan wekken is met de onderwerpregel. Onlangs kreeg ik bijvoorbeeld een nieuwsbrief van een organisatie met de titel:

‘Nieuwsbrief oktober 2014’

Nu zegt dit mij helemaal niets over de inhoud van de nieuwsbrief. Daarnaast spoort het mij totaal niet aan om de nieuwsbrief te openen en door te lezen. Een gemiste kans.

De oplossing

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Ingestoken vanuit de content is het verstandig om actief taalgebruik te hanteren. Bijvoorbeeld: ‘De 10 tips om slapend rijk te worden’. Ook is de onderwerpregel een plek om humor te hanteren. Wees ludiek. Zo hebben wij bij Motivo laatst een nieuwsbrief geschreven met de titel ‘Komkommertijd’ , doelend op de zomervakantie en dat we iedereen een fijne vakantie wilde wensen. Het feit dat de term niet heel bekend is en het de wenkbrauwen laat fronsen zorgt het voor een betere klikratio. Iets dat we daadwerkelijk hebben ondervonden.

Slechts de basis

Dit zijn slechts de basisfouten die te noemen zijn. Wel zijn ze erg belangrijk om de basis van e-mailmarketing onder de knie te krijgen. Ik hoop dat ik je na het lezen van dit blog deze fouten heb kunnen besparen.

Meer over e-mailmarketing

We hebben meer over e-mailmarketing geschreven, het volgend blog is vast interessant:

×
Motivo

Neem contact op