Skip to the main content.
Ja! Ik wil een demo

Wil je op de hoogte blijven over alles wat er speelt? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief:

Aan de slag met software voor behoud?

 

ProductenFinaal

 

Demo aanvragen

 

Meepraten over software voor de perfecte employee experience?

Binden en boeien

Ga naar de Sibi Community

2 min read

5 essentiële onderdelen van het sociaal intranet voor de zorg

5 essentiële onderdelen van het sociaal intranet voor de zorg

Uit welke modules bestaat een sociaal intranet in de zorg nou eigenlijk? We delen vijf modules die door onze klanten gebruikt worden. En één daarvan maakt ons sociaal intranet heel vooroplopend: ons intranet bevat namelijk alle Vilans-protocollen!

Wat is een sociaal intranet?

Heel kort is een intranet een besloten digitaal platform voor alle medewerkers van een organisatie. Een intranet heeft drie hoofddoelen:

  1. Het delen van kennis
  2. Het regelen van praktische zaken
  3. Verbinden van medewerkers

En wat maakt een intranet dan sociaal? Nou, dat alle medewerkers zelf nieuws, documenten en reacties kunnen plaatsen. Iedereen doet mee. Hieronder noemen we vijf populaire en essentiële onderdelen van ons sociaal intranet voor de zorg:

1. Weten

Voor het regelen van algemene werkgerelateerde zaken zijn vaak veel verschillende procedures. Denk hierbij aan het declareren van kilometers, het aanvragen van visitekaartjes of het instellen van een printer. Maar ook praktische zaken als salaris-uitbetaal-data of de organisatiestructuur.
Weten kan gezien worden als een veelgestelde vragen module waar belangrijke informatie binnen handbereik is en zaken direct geregeld kunnen worden door middel van slimme formulieren. Dit resulteert in minder zoektijd, minder (mis)communicatie en de mogelijkheid om sneller te handelen.

2. Nieuws

Het tweede onderdeel is Nieuws. Het nieuwsoverzicht is zo ingericht dat medewerkers nieuws op maat krijgen. De updates die getoond worden zijn afhankelijk van het profiel van de medewerker; en haar werklocatie, projecten of vakgebied. Ook bieden we de mogelijkheid aan medewerkers om zelf nieuws te delen (optioneel) of te reageren op het bericht van een ander. Eventueel met een simpele like. Iedereen kan op deze manier reageren en participeren.

3. Medewerkers

Eén van de meest gebruikte modules is Medewerkers, het welbekende smoelenboek. Vanzelfsprekend worden de naam, foto, functie en contactgegevens getoond. Door deze module is het zeer eenvoudig en snel om de juiste collega te vinden via een handige zoekfunctionaliteit. Filteren kan op basis van specialisatie en locaties. 
We koppelen met de personeelsadministratie waardoor nieuwe medewerkers automatisch een welkomstmail met inloggegevens ontvangen, oud-medewerkers de toegang wordt ontzegd en wijzigingen in bijvoorbeeld functietitels direct worden doorgevoerd.

4. Groepen

Daarnaast noemen we Groepen: ideaal voor kennisdeling over bijvoorbeeld ziektebeelden of innovatie.  Groepen verkleinen de afstand tussen verschillende locaties. Binnen een groep kan een inhoudelijk discussie plaatsvinden. Zo kan iedereen binnen de organisatie meeliften op kennis die bij andere collega's aanwezig is. Groepen biedt ook de mogelijk om de verbondenheid tussen medewerkers te vergroten door bijvoorbeeld niet werkgerelateerd topics te starten. Denk aan groepen ingericht op interesses, een marktplaats of bijvoorbeeld een fietsgroep. Een aanrader voor elk sociaal intranet!

5. Documenten

Ten slotte de module waarmee wij ons inmiddels onderscheiden van andere sociale intranetten. In Documenten staan alle documenten centraal beschikbaar die van belang zijn voor de medewerkers van de organisatie. Uiteraard inclusief documentbeheer. Met behulp van categorisering en een zoekfunctionaliteit zijn eenvoudig de juiste documenten vinden.

En weet je: we hebben een koppeling met Vilans (KICK-portaal)! Dit werkt ontzettend krachtig doordat de algemene zoekfunctionaliteit ook deze protocollen doorzoekt. Als Vilans content wijzigt, wordt deze automatisch geupdate in het sociaal Intranet. Zo hebben alle zorgmedewerkers de documenten altijd bij de hand.

Tot slot

Het sociaal intranet is speciaal voor de zorg gemaakt. Op dit moment gebruiken al meer dan 25.000 zorgmedewerkers het sociaal intranet. Met doordachte modules zorgt het voor betere communicatie, efficiënter werken en verbinding! En samen met onze klanten ontwikkelen we het door en door en door en door en door ( ... )

Ben je benieuwd of het iets voor jouw organisatie is? Bel of mail me gerust via onderstaande contactgegevens. Wanneer wenselijk laten we graag een demo zien.

Kijk hier voor meer informatie over het sociaal intranet voor de zorg

9 tips voor een succesvol intranet

2 min read

9 tips voor een succesvol intranet

Een goed intranet, waardoor jij en je collega's meer tijd hebben voor het werk waar jullie goed in zijn. Daar ligt onze focus. Door alle...

Lees verder...
Businesscase voor een Sociaal Intranet

4 min read

Businesscase voor een Sociaal Intranet

Het is duidelijk, je wilt als communicatie-adviseur het oude intranet vervangen en overgaan naar een modern Sociaal Intranet voor de zorg. De...

Lees verder...
Van prikbord naar Sociaal intranet

3 min read

Van prikbord naar Sociaal intranet

Het implementeren van een Sociaal Intranet levert veel directe besparing op. Door het efficiënt en slim inrichten van zoekfunctionaliteiten kan er...

Lees verder...