«  Naar Blog overzicht
Blog

5 redenen waarom de digitale mailnieuwsbrief meer toekomst heeft dan sociale media

Wij zien onze klanten worstelen met hun e-mailnieuwsbrief. Er zijn zelfs bedrijven die deze niet gebruiken. Wil je op de hoogte blijven, dan kun je hen nog maar volgen via sociale media, zoals Facebook, LinkedIn of Twitter.  Hieronder 5 redenen om wél voor een digitale nieuwsbrief te gaan.

  • Erik
    Erik Gosker
    Accountmanager

1. Je berichten komen altijd aanWij sturen elke 2 maanden de Motivo Update, vol online marketing inspiratie.

Het bereik op sociale media is potentieel groter dan via de e-mailnieuwsbrief. Toch schiet je met hagel en weet je nooit zeker wie jouw bericht ontvangt. Je bent aan de ene kant afhankelijk van het algoritme van Facebook of LinkedIn. Zij bepalen bij wie jouw berichten getoond worden. Aan de andere kant ben je afhankelijk van tijd en plaats van jouw doelgroep: zitten zij op het moment dat jij jouw bericht deelt op sociale media? Een mail gericht aan een persoon komt altijd aan! 

2. Jouw berichten zijn persoonlijk

Doordat mensen zich via een formulier aanmelden voor jouw digitale nieuwsbrief, kun je segmenteren. In eerste instantie vraag je natuurlijk alleen naam en e-mailadres, zodat de drempel om aan te melden laag is. Maar vervolgens kun je iemand vragen om zelf te segmenteren; over welke onderdelen wil jij dat wij jou op de hoogte houden? Bijvoorbeeld op Werkenbij-websites werkt dit erg goed als een bezoeker niet de juiste vacature vindt. Dan kan hij of zij zeggen; als er een vacature is die mij mij past (functie, locatie, salaris etc.) dan mag je mij deze mailen. Of als je actief bent in meerdere branches, dan kun je de klant zich laten abonneren op branchspecifieke onderwerpen.

3. De data is gepersonaliseerd

De data die een verzonden nieuwsbrief oplevert is bovendien gepersonaliseerd. Je hebt een heel goed beeld van wie waar klikt. Wat werkt wel en wat niet? Wie klikt waar op of wie meldt zich af? Waardevolle data die net iets persoonlijker zijn dan de analysetools van bijvoorbeeld Facebook of Twitter.

4. Een nieuwsbrief is effectieverNieuwsbrief online marketing tips en sociaal intranetWij delen onze keuzes die leiden tot online impact.

Aan de ene kant is het bereik op sociale media veel hoger dan via de nieuwsbrief. Daarom zijn wij dolgelukkig met LinkedIn en Facebook. Maar we merken dat we meer reacties krijgen op onze nieuwsbrieven. De conversieratio (aantal kliks) ligt simpelweg hoger. Een artikel dat we mailen, wordt meer bezocht dan een artikel op sociale media. Hoewel dat natuurlijk onderwerpafhankelijk is.

5. Jij bent de baas over jouw data

Ten slotte verwijs ik naar Hyves. Ooit een populair sociaal medium waar veel mensen veel bereik hadden. Tot Facebook kwam. Een sociaal medium is niet van jou. Je gebruikt iets van iemand anders. En die ander kan daar mee stoppen. Een adressenlijst voor jouw digitale nieuwsbrief is van jou en dus toekomstbestendiger. Ervanuitgaande dat we blijven mailen...

Betekent dit nu dat iedereen nieuwsbrieven moet sturen in plaats van sociale media inzetten voor zijn communicatie? Zeker niet. Integendeel. Het bereik op Facebook en LikedIn is enorm en dus zijn daar schitterende resultaten te halen. Maar het zijn andere media, met een andere doelgroep. Massacommunicatie tegenover persoonlijke communicatie. Waarbij je met sociale media de communicatie uit handen geeft, terwijl je met de nieuwsbrief de touwtjes stevig vast houdt.

Als je een goed verhaal te vertellen hebt, dan heeft de digitale nieuwsbrief nog een mooie toekomst...

Meld je aan voor de Motivo Update

We werken met liefde samen