7 tips voor een krachtige landingspagina

Gepost op 14 januari 2014 door Martijn ten Caat

Een landingspagina is een webpagina waarop bezoekers binnenkomen na het klikken op een advertentie, banner of een Call to Action op een andere website. Geen enkele andere webpagina is zo extreem gericht op conversie. Effectief omgaan met de mogelijkheden die je krijgt is daarom ook erg van belang. Vandaar dit blog, de zeven tips voor een krachtige landingspagina die jou de conversie geven waar je naar op zoek bent.

1. Zorg voor een duidelijke CTA

Een CTA staat voor Call to Action en is het doel van de desbetreffende pagina. Het kan gaan om het inschrijven voor een event, het klikken om mee te doen aan een contest of het downloaden van vakliteratuur.

Conversie is het doel van elke campagne. Een landingspagina is daarin de mogelijke tussenstap. Vanuit een banner ga je naar de landingspagina. Wanneer je CTA onvoldoende duidelijk is, mislukt je poging om van je prospect een klant te maken. Zorg daarom dat het doel altijd extreem duidelijk is. Zorg bijvoorbeeld dat de knop waarop je wilt dat je bezoekers klikken een heldere kleur heeft en opvalt. De gouden regel is dat je bezoekers altijd helder moeten hebben waarop ze zich moeten focussen. Uw CTA moet eruit springen!

Buy the book

2. Maak je landingspagina als een fuik

De ‘fuik strategie’ is van levensbelang. Geef je bezoekers slechts één doel per pagina. Dit geldt al voor normale webpagina’s, maar met een landingspagina geldt het nog meer. Desnoods maakt je per doel een losse landingspagina. Alles voor de duidelijkheid van je bezoekers.

3. Maak het simpel en kort

Het is algemeen bekend dat mensen slecht lezen op het web. Vele onderzoeken bewijzen dit. Een landingspagina staat en valt met duidelijkheid. Ik raad je dus af om aparte lettertypes, veel tekst of aparte effecten te gebruiken. Uw CTA telt. Alle aandacht die naar andere details gaat, gaat ten koste van uw conversie.

Maak je propositie duidelijk in een simpele en korte bewoording zodat je bezoekers geen andere mogelijkheid zien dan naar je CTA te schakelen. Netflix lost het op met de volgende landingspagina:

Netflix landingspagina

4. Maak het social

We zijn sociale wezens. Geef je bezoekers altijd de mogelijkheid het te delen via de voor hen populaire social media platformen. Het zorgt er niet alleen voor dat je geloofwaardigheid toeneemt, het kan in potentie ook zorgen voor meer traffic naar uw landingspagina. Gidsy pakt dit goed aan in het onderstaande voorbeeld. 

5. Houd het boven de vouw

De term ‘boven de vouw’ staat voor het deel van de pagina die je in je scherm ziet zonder te scrollen. Voor je eerste indruk is alle content boven de vouw cruciaal. Houd de belangrijkste informatie dan ook boven de vouw. Het is voor je conversie eeuwig zonde dat je prospects verliest doordat belangrijke informatie onder de vouw staat. Ook op deze regel bestaat de uitzondering zoals de pagina van Iam Paddy laat zien. Er bestaat leven onder vouw, doordat we steeds meer aan scrollen gewend raken. Toch blijf ik van mening dat kernelementen, zoals de CTA, beter scoren boven de vouw vanwege de directe zichtbaarheid.

Een voorbeeld van een landingspagina die de CTA boven de vouw houdt, maar aanvullende informatie onder de vouw plaatst is te zien bij Schoonslapen

6. De mix van tekst & afbeeldingen

Afbeeldingen zijn goed voor je landingspagina, aangezien ze een bepaalde sfeer kunnen creëren. Daarentegen worden afbeeldingen vaak ook verkeerd gebruikt. Ze zijn te groot, te aanwezig, waardoor ze afleiden van de content. Probeer tekst en afbeeldingen dan ook samen te gebruiken. Laat je afbeeldingen ondersteunend zijn aan je tekst. Wist je dat in elke pagina de titel en ondertitel het meest gelezen worden? Wanneer je afbeelding ondersteunend is aan deze tekst, kun je je boodschap sterk overbrengen. Het eerdere voorbeeld van Netflix pakt dit sterk aan. 

7. Testen kan geen kwaad

Landingspagina’s zijn voor niemand een exacte wetenschap. Helaas geen kwestie van 1+1=2. Daarom is testen van levensbelang. Je hebt enkele ideeën, maar welke werkt het best? Een veel gebruikte vorm is daarom A/B testing. Je zet twee varianten neer en kijkt naar je statistieken welke de hoogste conversie biedt. Naast leerzaam, ook belangrijk voor je rendement. Voordat je gaat testen, klik even door de presentatie van Ion Interactive. Ze geven je een schat aan informatie over succesvolle landingspagina’s.

Motivo maakt landingspagina's

Motivo maakt natuurlijk ook landingspagina’s. In een komend blog zet ik daarom de ‘best practices’ neer ten aanzien van landingspagina’s. We geloven in webpagina’s die meer kunnen dan informatie geven. Ook voor ons is het van belang pagina’s te ontwikkelen die voor conversie zorgen. Daarom zijn landingspagina’s een belangrijk onderdeel van ons arsenaal.

Hebt je nog waardevolle tips die ik niet genoemd heb? Ik lees ze graag in de comments.

Aanvullende bron: Smashing Magazine

Afbeelding van: Hyougushi CC

×
Motivo

Neem contact op