«  Terug naar overzicht
Blog

9 tips voor een succesvol intranet

  • Lennard
    Veldwijk

Een goed intranet, waardoor jij en je collega's meer tijd hebben voor het werk waar jullie goed in zijn. Daar ligt onze focus. Door alle intranetten die we geïmplementeerd hebben, zien we een aantal succesfactoren voor een goed werkend sociaal intranet in de zorg.


1. Relevantie

Relevantie is de belangrijkste succesfactor. Hoe relevanter de content, hoe meer draagvlak er wordt gecreëerd.

Werk bijvoorbeeld met verschillende nieuwsstromen waar je je op kunt abonneren en door alleen updates te laten zien van de groepen waar je lid van bent. Op deze manier creëert het intranet continu meerwaarde.


2. Eigenaarschap

Het intranet is van en voor elke collega. Wij zijn er een voorstander van om elke medewerker de mogelijkheid te geven om content te plaatsen. Dit verhoogt de betrokkenheid, daarmee het gebruik en het effect van het middel.


3. Adoptiestrategie

Een intranet wordt niet vanzelf geadopteerd. Maak een plan hoe het intranet wordt geadopteerd.


4. Samenwerken

Deel kennis en werk samen in een project of groep. Maak dit laagdrempelig en neem hier in eerste instantie het voortouw in. Er gaat nu zo ontzettend veel kennis verloren omdat men het niet van elkaar weet!


5. Koppeling met de belangrijkste systemen

Koppel het intranet aan de belangrijkste systemen van de organisatie, bij voorkeur met SSO (Single Sign On). Daardoor wordt het intranet het startpunt van elke medewerker.


6. Altijd en overal

Zorg ervoor dat het intranet op elk apparaat en vanaf elke plaats benaderbaar is. Dus ook voor medewerkers die onderweg zijn en specifieke informatie nodig hebben, zoals het telefoonnummer van een collega. Dit betekent dat het intranet responsive is of via een app beschikbaar moet zijn.


7. Gebruiksvriendelijk

Maak het intranet laagdrempelig. Een aantrekkelijk design met uitgekiende interfaces. Zorg er daarbij voor dat alle pagina's over het scherm flitsen; traagheid werkt demotiverend.


8. Digest

Een goed sociaal intranet gaat de strijd aan met alle interne mails. Ondanks je als intranet heel weinig wilt mailen, merken wij dat het slim is om minstens elke week een 'digest' te sturen; een samenvatting van afgelopen week. Maak deze digest persoonlijk; stuur alleen de nieuwsitems, groep-updates, etc. die voor de betreffende medewerker relevant zijn.


9. Verbeter interne dienstverlening

Het continu verbeteren van de interne dienstverlening geeft het intranet extra waarde. Denk aan praktische zaken als het aanvragen van vrije dagen, een ruimte boeken, declaraties indienen of een storing melden.


Het verschil

Een goed sociaal intranet maakt echt het verschil. Medewerkers voelen zich meer betrokken bij de organisatie en het biedt de mogelijkheid om op de werkvloer flink te besparen in tijd en kosten. Zo blijft er meer tijd en energie over voor werk dat er écht toe doet.

Bekijk hoe wij het sociaal intranet voor Zorggroep Solis en voor Zorgorganisatie Pleyade hebben geïmplementeerd.

We werken met liefde samen