Bezit versus gebruik

Gepost op 10 april 2014 door Lennard Veldwijk

Afgelopen zomer had ik een gesprek met een vriend. Zijn vader is smid - ja, ze bestaan nog. Deze man maakt prachtige producten van sierhekwerken tot terrashaarden. Een ambachtsman. De recessie laat haar sporen achter, vooral bij deze dure ambachtslieden. Want een hek kun je ook kopen bij de bouwmarkt.

Hoe kun je nu nog je hoofd boven water houden? Het netwerk dat eerder zo voorzienend was, komt minder vaak met opdrachten. Deze smid heeft nooit de mogelijkheden van het internet benut - en zo zijn er meer ambachtslieden. Hij is goed met z'n handen, minder goed met 'computers'.

Nieuwe WIN-WIN's

Ik dacht hier over na. Hoe zouden wij zo'n smid nou kunnen helpen met zijn verkoop. Ik ben enthousiast over zijn producten en ik geloof dat daar markt voor is. Zijn terrashaarden zijn bijvoorbeeld prachtig - handgemaakt en van een andere kwaliteitsklasse dan die van de doorsnee bouwmarkt.

Hoe zou hij het vinden als ik de online marketing voor mijn rekening neem. Ik maak een goede verkoopwebsite, specifiek alleen voor die terrashaarden. Omdat de terrashaarden op maat worden gemaakt, zou het mogelijk zijn om de terrashaarden zelf samen te stellen. Bijvoorbeeld: met of zonder luikjes, met of zonder handvatten, etc.

Hij hoeft nog steeds niets te begrijpen van het internet of websites, ik lever hem de opdrachten voor bijvoorbeeld 10% van de verkoopprijs. Zou dat een mooie WIN-WIN situatie zijn?

MakelMail

Een ander voorbeeld: zes jaar geleden maakten wij de webapplicatie: MakelMail. MakelMail is een nieuwsbriefapplicatie specifiek voor de makelaardijbranche. We leveren interessante artikelen, koppelen met zijn woningaanbod en gieten deze content in zijn eigen huisstijl. Mooie propositie wat is aangeslagen. Op het moment van schrijven hebben we ruim vijf miljoen nieuwsbrieven verzonden.
De makelaardijbranche heeft het zwaar te verduren en dat merken we bij MakelMail.

Daarom zijn we aan het bedenken naar een nieuwe vorm voor MakelMail: het gratis aanbieden van MakelMail, sterker nog: het gebruik van MakelMail kan de makelaar geld opleveren. Het adresboek van de makelaar bestaat uit contacten die net een huis gekocht hebben of hun huis aan het verkopen zijn en dus ook bijna gaan verhuizen. Een hele interessante doelgroep voor bouwmarkten of tuincentra.

Deze bedrijven kunnen een plekje kopen in de nieuwsbrief van de makelaar. Maximaal ter grote van 1/6 van de nieuwsbrief. Relevante advertenties zijn niet vervuilend toch? Ik kijk zelf ook nog steeds graag de krantjes van de bouwmarkten door :-).

Bijvoorbeeld afhankelijk van het aantal kliks van de makelaar krijgt de makelaar uitbetaald. Hiermee zorgen we dat de makelaar wel zijn best blijft doen. We willen een kwalitatief hoogwaarde nieuwsbrief.

Er zijn al zichzelf-bewezen-diensten die het bewijs zijn dat het gebruik belangrijker is dan het bezit. Voorbeelden hiervan zijn Spotify en Netflix waar je maandelijks betaalt voor het gebruik. Zij zorgen voor een goed geordende en goed gevulde bibliotheek. Ideaal. Sinds een decennium kijk en luister ik legaal.

Het CMS landschap

Zes jaar geleden waren wij vroeg met onze abonnementsmodellen, waarmee de ouderwetse licentie-overeenkomsten overboord werden gegooid. Dit kostte in het begin nogal wat ‘verkoopkracht’. Gelukkig is het gebruik van SaaS diensten steeds meer een gemeengoed, ook in het CMS-landschap. Het eigenaarschap van het 'verkochte' product ligt steeds minder bij de eindgebruiker. De eindgebruiker wil steeds meer alléén het product of de dienst gebruiken. Naar mijn mening de verdienmodellen van de toekomst.

Afbeelding van: Ryan Jacques CC.

×
Motivo

Neem contact op