Contentmarketing in de zorg (deel II)

Gepost op 29 juni 2017 door Nina Kruis

Nu je weet hoe en waarom het werkt, is het jouw beurt. Voor een vliegende start begin je met deze 5 tips:

Wie contentmarketing inzet, wedt op meerdere paarden. Je loopt het risico van verouderen niet, omdat je je steeds kan richten op de kanalen die het beste scoren. Contentmarketing combineert het liefst zo veel mogelijk mediakanalen en gaat uit van de behoeften en het gedrag van de mediaconsument. Dáár wordt het verhaal van de zorgorganisatie naartoe vertaald in plaats van andersom. En dat is even omschakelen. Je gaat proberen redactionele communicatie toe te passen op zowel bekende als nieuwe mediakanalen. Wat maakt een bericht aantrekkelijk en nieuwswaardig voor jouw doelgroep? En waar je haal je steeds nieuwe input vandaan? We helpen je op weg! Met deze pointers kan iedere zorgorganisatie wekelijks nieuwe content maken.

1. Maak je wereld klein: Contentcuratie

De stroom nieuwsberichten over zorg en gezondheid is enorm. Je volgt wellicht Skipr, Gezondheidsnet en andere specifieke media om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in je sector. Ongetwijfeld kun je nieuws uit deze media ook inzetten voor je eigen content, bijvoorbeeld door een landelijk nieuwsfeit te koppelen aan een eigen behandeling of een recente gebeurtenis binnen je zorgorganisatie. Deze aanpak wordt ook wel contentcuratie genoemd. Welke algemene berichten sluiten aan bij gebeurtenissen of elementen in je eigen zorgorganisatie? Verbind ze en illustreer met een specifiek voorbeeld. Zo laat je zien dat je als zorgorganisatie altijd op de hoogte bent en de gevraagde kwaliteit levert.

Zorggroep Solis doet dit door 'Ontwikkelingen in de Zorg' in beeld te brengen, met een korte intro en link naar de bronpagina: 

2. Breng je mensen in beeld: ambassadeurschap

De belangrijkste content is in handen van cliënten: klantverhalen, beoordelingen, ‘reviews’ of referenties. Mensen willen graag weten hoe anderen jouw dienst ervaren. Een positieve review kan net dat laatste beetje bevestiging geven om te kiezen voor jouw zorgorganisatie.

Hoe menselijker en herkenbaarder een verhaal, hoe vaker het wordt gelezen. Een interview met je cliënten of verwijzers wordt vaak warm ontvangen, goed gedeeld en bereikt dus veel mensen. Wat is hun ervaring met jouw zorg? Waarom verwijzen ze naar je door of kozen cliënten voor jouw zorgaanbod? Waar lopen ze tegenaan door hun klachten en hoe worden ze door jouw zorgorganisatie daarmee geholpen? Waar zijn medewerkers trots op, wat drijft ze? En met welke ervaringen kunnen zij (andere) cliënten of verwijzers helpen.

  • Bijvoorbeeld: Periodieke rubriek
    Een interview met betrokkenen bij je zorgorganisatie, kun je inzetten naar aanleiding van een actualiteit, maar ook frequenter. Je kunt een rubriek opzetten over de patiënt, verwijzer of medewerker van de maand. Met een passende foto en bijvoorbeeld drie standaardvragen, kost het je weinig tijd. Het klinkt heel vanzelfsprekend en levert altijd interactie op, maar wordt nog lang niet door alle zorgorganisaties gedaan.

Zonnehuisgroep IJssel Vecht vraagt bijvoorbeeld aan haar medewerkers wat ze leuk vinden aan hun werk: 

3. Sta samen sterker: co-creatie

Je tijd is wellicht beperkt en nieuwe content maken heeft dan niet de eerste prioriteit. Als je met jouw samenwerkingspartners content maakt, scheelt dat beide partijen enorm veel tijd. Welke projecten onderneem je met partners? Denk aan ketenzorg of een gedeelde locatie en de voordelen daarvan voor cliënten. Of aan een partner naar wie je jouw cliënten regelmatig doorverwijst voor een vervolgbehandeling. Samen kun je het werk verdelen en bovendien aan een groter publiek tonen wat de samenwerking oplevert voor de cliënten en verwijzers.

  • Bijvoorbeeld: Communities
    Zorgorganisaties kunnen een online community starten om co-creatie mogelijk maken, om samen met hun doelgroep of partners producten of diensten te ontwikkelen of te verbeteren. Het voordeel van zo’n community is dat mensen met je meedenken, maar ze praten ook met elkaar waardoor ze zich verbonden voelen met elkaar en met jouw merk.

Dezelfde Zonnehuisgroep IJssel-Vecht is ook actief op facebook, waar de community contact kan leggen, reviews kan plaatsen en eigen foto's upload van evenementen die samen worden gehouden. 

4. Speel leentjebuur: gedeelde ervaringen

Stel, je gaat een nieuwe behandeling aanbieden. Je ontvangt vast PR-materialen van de ontwikkelaar die je kunt inzetten voor de marketing en communicatie binnen de zorgorganisatie. Ook interessant om een kijkje te nemen bij je ‘buren’ (of concullega's) die deze behandeling al toepassen. In lijn met co-creatie en contentcuratie betrek je hierin dus ervaringen over een gedeeld product. Waarom kozen zij hiervoor, wat levert het cliënten en verwijzers op? Deze ervaringen maken je berichten over de nieuwe behandeling nog waardevoller. Bovendien: door hierin samen te werken met andere zorgorganisaties en samen het bericht te verspreiden via social media, vergroot je ook het bereik van je bericht.

De Zwolse Vogellanden delen de ervaringen van hun eigen medewerkers bij gedeeld initiatief Zorgtrainingscentrum: 

5. Achter de wolken schijnt de zon: seizoensgebonden nieuws

Agendajournalistiek is natuurlijk een inkoppertje: berichtgeving die aansluit op de seizoenen, events en feestdagen. Ook handig dat je dit soort berichten al van tevoren kunt maken. Als je een overzicht hebt van events die relevant zijn voor jouw sector of zorgorganisatie, kun je daarop inspelen.

Woonzorgconcern IJsselheem maakt handig gebruik van de Week van zorg en welzijn:

×
Motivo

Neem contact op