Cornetto’s en nog 11 tips voor meer succes bij zoekmachine optimalisatie

Gepost op 17 april 2018 door Erik Gosker

Vrijdag haalde Erik 2 dozen ijs voor zijn collega’s. Erik werkt hier net 5 maanden dus is het belangrijk om zichtbaar te zijn. Met stil achter zijn bureau zitten en zijn werk doen leren zijn collega’s hem niet kennen. Dus deelt hij op een warme vrijdagmiddag cornetto’s uit: Hallo, hier ben ik (weer), die toffe nieuwe collega!
Zo werkt het ook als jij wilt dat jouw website goed gevonden wordt in Google. Je website online zetten is niet voldoende. Je zult Google moeten vragen om aandacht. Hallo Google, hier ben ik weer, die belangrijke website!

Al jaren schrijft Erik webteksten voor SEO en in dit artikel deelt hij zijn 13 meest gebruikte trucs.

1. Start met content marketing
Hoe meer bezoekers op jouw website komen, hoe belangrijker Google jouw website vindt. Het is daarom aan te raden om nieuwsitems of blogs te delen vanaf jouw website. De belangrijkste informatie, de teaser, plaats je met een goede foto op social media of in jouw e-mailnieuwsbrief. Wil men meer lezen dan klikken ze op de link naar jouw website. Daar staat het hele artikel. Zelf kies ik er vaak voor om medewerkers, klanten en leveranciers te interviewen. Hoe meer mensen op jouw website komen, hoe beter zoekmachines jouw website waarderen.
Tip: Maak een contentplan en denk als een uitgever. Stel dat jouw website een maandblad is, welke rubrieken wil jouw lezer dan lezen?

2. Gebruik social media
Waar komen mensen op het internet jouw website tegen? Juist, via social media. We noemden het al bij content marketing, maar het verdient een eigen plek in deze lijst.
Een reactie van een klant of een medewerker op Facebook wordt gezien door hun familie, vrienden en collega’s. Met aantrekkelijke updates verspreidt jouw merk zich als een lopend vuurtje over het internet. Indirect zorgen de sociale media zo voor een betere SEO. Zorg dus dat je wekelijks, misschien wel dagelijks, iets deelt op social media. Het doel van elke post is een like of een reactie uit te lokken. Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Tip: Doe het niet alleen. Stel een team samen dat regelmatig updates plaatst op social media. 

3. Vul een duidelijke FAQ
Ook interne links in jouw eigen website tellen voor Google. We raden daarom aan om in teksten te linken naar andere pagina’s van jouw website. Bijvoorbeeld door een uitgebreide FAQ. Uiteraard geef je er antwoord op veelgestelde vragen, daarnaast verwijs je in het antwoord naar de pagina die jij zo hoog mogelijk in Google wilt hebben. Denk in termen van je doelgroep: Waar zoeken ze op? Welke vraag tikken ze het meest in zoekmachines?
Tip: Zet je wel de hyperlink op de belangrijke woorden? Als je wilt dat sociaal intranet in de zorg goed wordt gevonden, dan plaats je de hyperlink achter die woorden.

4. Deel nieuwsberichten op externe sites
Veel bedrijven hebben nieuws; een nieuw product, nieuwe dienst, nieuwe locatie, een mijlpaal in aantal klanten, jaren dat je bestaat, een evenement etc. Ook zijn er tientallen websites die verlegen zitten om content. Denk aan de plaatselijke huis-aan-huis-kranten die steeds vaker aanbieden om zelf een persbericht online toe te voegen. Doe dit! Zoek sites of blogs in jouw branche of gemeente en deel daar jouw bericht.
Let op: Zorg ervoor dat dit geen duplicate content is met tekst op jouw eigen website. Google houdt alleen van unieke content.

5. Vergeet je foto’s niet
Google ziet geen afbeeldingen, maar wel de naam van het bestand. Gebruik je rechtermuisknop en klik ‘opslaan als’, de woorden die jij ziet - ziet Google ook. De bestandsnamen van de afbeeldingen en de ‘alternatieve tekst’ (alt-teksten) tellen ook mee wanneer iemand op afbeeldingen zoekt in Google. Zorg dus dat alle afbeeldingen ook zoekwoorden bevatten: in de naam en de omschrijving. En als het kan, geef de foto dan een URL mee naar een andere pagina binnen jouw website.

6. De standaard SEO-tips
Er zijn natuurlijk een aantal plekken in jouw website waar de belangrijkste zoekwoorden getoond moeten worden:

Daarnaast is het aan te raden om circa 2000 woorden op een pagina te zetten. Dat zeggen de SEO-specialisten. Hoe langer de tekst, hoe vaker een woord terug komt, des te meer waarde hechten zoekmachines aan dit woord. Tot zover klopt het. Maar wat wil de bezoeker op jouw website? Wie wil zo veel tekst lezen? Mijn tip: houd het kort, maar niet te kort. Zelf schrijf ik pagina’s voor zoekmachines rond de 1500 woorden, zoals dit artikel. Maar als ik blog voor mijn marketing boek dan houd ik het bij maximaal 300! Dan vind ik vermaak belangrijker dan vindbaarheid.

Let op: Meer bezoekers op jouw website is nooit het belangrijkste doel. Houd altijd rekening met de bezoeker van de pagina op dit moment.

7. Zoekwoordenonderzoek
Waar zoeken jouw klanten op en wat doet jouw concurrent? Wat je zult moeten inschatten of onderzoeken is het zoekgedrag van mogelijk klanten. Op welke woorden en onderwerpen zoeken zij? Willen zij afvallen? Of fit worden? Willen zij sporten of intensief sporten? Zoeken zij op plaatsnaam of gemeente?
De meeste mensen zoeken niet op 1 woord, maar combineren dit met een aantal extra woorden. Bijvoorbeeld fitnesscentrum in Hoogeveen, of bibliotheek Zwolle. Als je helder hebt waarop jouw klanten zoeken, dan kun jij jouw teksten daar op aanpassen.

Over zoekwoorden-onderzoek zou ik een aparte blog kunnen schrijven, maar dat heeft Rutger Steenbergen al gedaan op zijn website over SEO.  

8. Zorg voor de allerbeste content
Dat is het belangrijkste. De tekst moet foutloos en lekker leesbaar zijn, dus een tekstschrijver is absoluut geen sinecure. Daarnaast moet de tekst inhoudelijk kloppen en van toegevoegde waarde zijn voor de lezer. Dus moet de tekstschrijver praten met de specialist. Alleen dan blijven mensen op de pagina, ze lezen immers door, en durven de pagina te delen, het is immers relevante informatie die prettig leest. Google is kritisch als bezoekers op jouw pagina komen en vervolgens snel teruggaan naar Google. Boei hen dus!

9. Kies een juiste titel en omschrijving
Hoe jouw pagina in zoekmachines wordt weergegeven bepaal jijzelf. Wij hebben in Liberiser een hulpmiddel gebouwd om dit niet te vergeten. (Voor wie nog niet met het cms van Motivo werkt, in WordPress doet de plugin Yoast dit).
In ongeveer 55 tekens kies je een aantrekkelijke titel en vervolgens voeg jij 300 tekens als inleiding toe. Dit is de tekst die in zoekmachines verschijnt. Controleer dit. Je moet immers concurreren met de websites die boven en onder jou getoond worden.
Tip: Bekijk in Google wat de concurrent laat zien. Zijn zij allemaal het goedkoopst? Laat dan weten dat jij vooral de beste begeleiding biedt. Of dat jij 7 dagen per week open bent. Kies voor een wervende en onderscheidende tekst, de belangrijkste reden waarom een mogelijke klant naar jouw website moet gaan en niet naar de concurrent!

10. Zorg dat de website technisch klopt
Bewegende banners zijn leuk, maar kosten ook veel laadtijd. Hoe groter het bestandsformaat van een foto, hoe meer laadtijd. Zorg er dus voor dat de website zo snel mogelijk geladen kan worden, dat vinden jouw bezoekers én zoekmachines prettig. Daarnaast nog een paar aandachtspunten:

  • Een website moet anno 2018 responsive zijn. Heb je dat niet? Schaam je.
  • Een goede website is een veilige website: heb je nog geen https:// voor jouw url staan? Regel een SSL-certificaat! Google vindt dit extreem belangrijk. Voor onze klanten wordt dit uiteraard geregeld ;-)
  • Een website met links die niet werken is een slecht teken. Controleer jouw website op Brokenlinkcheck.com en repareer die kapotte links.

11. Wie helpt jou om bovenaan te komen in Google?
Niks gaat vanzelf. Zoals genoemd zijn content marketing en social media marketing belangrijke onderdelen om hoog te scoren in Google. Ook kun jij zelf jouw webpagina’s optimaliseren voor Google. Maar je kunt meer hulp gebruiken. Nodig dus regelmatig bezoekers of klanten of personeel uit op jouw website. Heb je een toffe update op Facebook geplaatst? Vraag de mensen die betrokken zijn bij de update om deze te liken of te delen.

Benoem jouw website ook op al jouw offline middelen: posters, auto’s, visitekaartjes etc. Misschien eens een advertentie met een directe link naar de pagina die hoog moet scoren? Of een mailing naar klanten met specifieke nieuwe informatie op die ene pagina die nog niet zo goed gevonden wordt in Google?

Kortom vraag je niet alleen af hoe je onbekende mensen op jouw website krijgt, maar ook bestaande relaties. Zij zijn waarschijnlijk makkelijker te beïnvloeden.

12. Cornetto's
Het is inmiddels 3 werkdagen geleden dat ik cornetto’s uitdeelde. En het is weer mooi weer! Ik ben er van overtuigd als mijn collega’s straks ijs halen dat ze aan mij zullen denken. Of het heeft gewerkt? Dat moet blijken. Met één keer ijsjes uitdelen kom ik er misschien niet. Als ik wil dat mijn collega’s mij met ijsjes associëren dan moet ik regelmatig actie ondernemen. Het is een beetje als met zoekmachine optimalisatie.

 

Lees meer van onze blogs of meld je aan voor onze nieuwsbrief:

×
Motivo

Neem contact op