De 4 stappen van inbound marketing

Gepost op 22 april 2014 door Lennard Veldwijk

Inbound marketing is dé manier om vreemden te veranderen in ambassadeurs van je organisatie. Sinds jaren is het de meest effectieve manier gebleken om online zaken te doen. Je haalt vreemden binnen, zet ze om tot leads, sluit ze aan als klant om ze vervolgens je prachtige verhaal zelf te laten vertellen. Binnen inbound marketing gelden vier stappen als de basis. Ik bespreek ze met jou in dit blog.

Liberiser vier stappen inbound marketing

1. Aantrekken

Er worden dagelijks meer dan 1.000.000.000 online zoekacties uitgevoerd. In dat enorme getal zitten de vreemden verstopt die je graag aan wilt trekken. Dat is direct de sleutel. Het gaat niet zomaar om vreemden. Het gaat om de juiste vreemden. Heb je een idee welke vreemden je graag aantrekt? De klik met de content die je voorbrengt gebeurt o.a. op basis van zoekgedrag en interesses. De kanalen die je inzet om de vreemden online naar jouw organisatie te krijgen zijn:

Aantrekken inbound marketing

Blogs

De beste manier om vreemden naar je website te krijgen. Kwalitatieve content waar je jouw bezoekers mee helpt, vermaakt of inspireert.

Zoekwoorden

Door je zoekwoorden te optimaliseren kom je eerder bovenaan de zoekresultaten die jouw favoriete vreemde naar voren krijgt. Hoe eerder hij jou ziet, des de eerder hij een kijkje komt nemen.

Social Media

Social Media is dé kans om je organisatie een gezicht te geven. Deel prachtige content die laat zien dat je organisatie leuk, benaderbaar en menselijk is.

2. Omzetten

Nu je bezoekers aan hebt getrokken is het tijd ze om te zetten naar leads. Om van een bezoeker een lead te kunnen maken heb je informatie nodig. Contactinformatie met name. Wanneer je contactinformatie kan verzamelen, is er een ‘follow-up’ mogelijk. Je bezoekers geven graag contactgegevens op wanneer je de volgende opties slim in zet:

Omzetten inbound marketing

Formulieren

Elk formulier op je website speelt een rol. Het kan gaan om het inschrijven voor een evenement. Of een contest. Wat je maar wil. De truc is zorgen dat het formulier zo vriendelijk mogelijk is om in te vullen terwijl het jou alle benodigde contactgegevens geeft.

CTA’s

CTA’s is de afkorting voor Call to Action. Dit zijn de knoppen die je in een website ziet en je tot een actie aanzetten. Bijvoorbeeld ‘Download de whitepaper’ of ‘Meld je aan’. Elke pagina van je website verdient een specifieke CTA. Zonder deze optie wordt het heel lastig je bezoekers om te zetten naar leads.

3. Aansluiten

Een bezoeker omzetten tot lead is prachtig, maar de commerciële relevantie begint pas echt wanneer je een lead aansluit als klant. Het afnemen van je diensten of producten is immers altijd een hoofddoel. Ook in dit stadium zijn enkele kanalen van belang:

Aansluiten inbound marketing

E-mail

Dat een lead jouw whitepaper downloadt, betekent niet dat hij er ook klaar voor is jouw producten te kopen. Help de relatie daarom te groeien door bijvoorbeeld een serie e-mails te sturen die waardevolle informatie bevatten. Je leert steeds meer dat treffende content makkelijker te bereiken maakt.

Leadscoring

Welke lead is klaar om met jouw salesteam in gesprek te gaan? Wie heeft er nog meer aandacht, vertrouwen of tijd nodig? Scoor je leads op de koopbereidheid. Zo weet je zeker dat je jouw salesteam achter de juiste leads aanstuurt.

Automatische marketing

Je hebt inmiddels informatie tot je beschikking over je leads. Marketing biedt je tegenwoordig de opties om volledig automatisch onder de aandacht te blijven. Stel je voor dat een lead binnen is gekomen door een whitepaper over voetbal te downloaden. Volg deze download dan standaard op met enkele interessante mailtjes over voetbal. Of wanneer een lead je volgt op Twitter, probeer je tweets dan zo te schrijven dat het hem wel moet boeien. Gebruik de informatie die je per stap opbouwt.

4. Verheugen

Een klant wordt graag verrast door de organisatie waar hij bij koopt. Zet je marketingbudget daarom ook in om je bestaande klanten van tevreden naar gelukkig te krijgen. Verheug ze! Verras ze! Wanneer het je lukt om van een klant een terugkerende klant te maken, dan heb je de ambassadeurs die al het voorgaande werk voor je gaan doen. Van alle opties die je tot je beschikking hebt noem ik er een aantal:

Verheugen inbound marketing

Evenementen

Evenementen zijn goed om extra binding op te bouwen met je klanten. Laat ze gratis deel zijn van een mooi initiatief, een goede spreker of een prachtige ervaring. Het gaat even niet om direct iets te verkopen, maar om die band die je hebt met je klanten te verdiepen.

Social Support

Verschillende social media kanalen bieden je de kans om support te bieden zoals je klant het graag ziet. Hij is toch al aanwezig op Twitter & Facebook, wanneer je daar zijn vragen kan beantwoorden scoor je gegarandeerd punten.

Slimme content

Ken de doelen van je klant en pas je content voor klanten daar specifiek op aan. Help je klanten verder in het leven en ze betalen je terug door nog meer bij je te kopen. Slimme content is de manier om een win-win situatie te creëren. Jij de verkoop, jouw klant de oplossing.

Het grote plaatje

Optimaliseer elke stap, maar vergeet nooit het grote plaatje te bekijken. Hoe meer denkwerk je in de stappen stopt des de natuurlijker het aan hoort te voelen voor uw klanten. De vier voorgaande stappen geven uw marketingprogramma de kracht te slagen voor de hele cyclus. En dat is precies wat ik voor uw organisatie wil. Succes. Klanten. En meer succes!

Header van: Unsplash CC
Afbeelding van: Motivo©
Aanvullende bron: Hubspot

×
Motivo

Neem contact op