«  Terug naar overzicht
Blog

De restaurantmetafoor: zo werkt Motivo

  • Lennard
    Veldwijk

Goede koks maken de meest fantastische maaltijden, wanneer aan de juiste voorwaarden wordt voldaan. Heel belangrijk zijn natuurlijk de ingrediënten; vers en van goede smaak. Daarbij is een andere belangrijke voorwaarde focus. 
Bij Motivo zijn de programmeurs de koks. Anderen nemen de 'oberzaken', zoals projectmanagement en support voor hun rekening. Daardoor kunnen wij fantastische websites ontwikkelen.

Eigen domein

Bij koken is timing cruciaal. Een kok wordt bij voorkeur niet gestoord door klanten en het liefste zo min mogelijk door obers. Daarom vinden jij en ik, klanten van het restaurant, het logisch dat wij niet rechtstreeks bij de kok een bestelling plaatsen. Sterker nog; we vinden het logisch dat we de kok helemaal niet zien. Laat hem maar in z’n keuken doen waar hij goed in is en het liefst zo snel mogelijk - daar zijn we allemaal bij gebaat.

Bij uitzondering komt een kok buiten zijn domein. Bijvoorbeeld wanneer je als klant een hele specialistische vraag stelt of de kok gevraagd wordt om een specifieke maaltijd aan te prijzen.

Onze koks

Onze programmeurs zijn onze koks. Support, Project en Account zijn de obers en jij blijft de klant. Programmeurs zijn het kloppend hart van een organisatie als de onze. Motivo is van hen afhankelijk. Daarom vind ik het belangrijk dat er een omgeving wordt gecreëerd waar er ruimte is voor focus. Als ze dan gestoord worden, dan het liefste door obers die ‘gekwalificeerd’ zijn hen te storen. Obers kennen namelijk het product, weten hoe ze met de koks  moeten communiceren en - heel belangrijk - zijn zij getraind om te communiceren met de klant.

In de ‘CMS-wereld’ is het niet voor de hand liggend om deze scheiding zo sterk door te voeren als dat bij restaurants wel het geval is. Klanten vinden het logisch om de programmeur te spreken. Wat ik begrijp.

Meer bereiken

Ik geloof dat we meer bereiken als we programmeurs vooral laten doen waar ze goed in zijn: fantastische websites ontwikkelen. Anderen nemen de 'randzaken', zoals projectmanagement en support voor hun rekening. 
Daarom werken de programmeurs fysiek in een andere ruimte zonder afleiding en komen supportmedewerkers alleen op afgesproken tijden met vragen.

Stephan Covey deed ooit een inmiddels beroemde uitspraak:
"The main thing is to keep the main thing the main thing. Don’t get sidetracked."

Als je er niet voor blijft waken zijn de koks van je organisatie bezig met bedienen.

We werken met liefde samen