Een responsive website, waarom je er één moet hebben

Gepost op 8 april 2015 door Martijn ten Caat

Een mobiele website, de afgelopen jaren nice-to-have, in 2015 een must-have. In dit blog lees je waarom en wat jij kunt doen om de ervaring van je bezoekers te verbeteren.

Mobiele bezoekers

Bezoek via desktop, tablet en mobiel

30% van het organische bezoek, dit zijn de bezoekers die via een zoekmachine op de website komen, komt via een mobiel apparaat. Dit blijkt uit een een onderzoek van Mitul Gandhi. Ook bij onze eigen klanten zie ik deze trend. 

Internetgebruik verschuift van desktop naar mobiele apparaten zoals tablets en smartphones. Ondanks dat deze trend al lang gaande is, zijn nog niet alle website-eigenaren bezig met het toegankelijk maken van de informatie op de website voor mobiele bezoekers.

Gebruikerservaring

Waarom is een responsive website belangrijk? Uit onderzoek blijkt dat websites steeds meer via smartphones worden bezocht. Over het algemeen verwacht de bezoeker een website waar informatie snel te vinden is. Als de bezoeker dan een website te zien krijgt die niet voldoet aan die verwachting dan is de eerste slag al verloren. In veel gevallen zal de bezoeker de website verlaten en op zoek gaan naar een alternatieve bron, vaak de concurrent.

Is het voor de bezoeker echt noodzakelijk om iets op je website te doen, zoals het vinden van contactgegevens of het bestellen van een product dan veroorzaakt je website slechts irritatie bij de bezoeker.

Zoekmachines en responsive

Naast bezoekers hebben ook zoekmachines een mening over mobiele websites. Google is onlangs begonnen met het aangeven of een website geschikt is voor het apparaat dat je gebruikt. Rond 21 april voert Google een update door waardoor dit nog belangrijker wordt. Dit wordt één van de rankingfactoren van Google. Je zult vanaf Google dus minder bezoekers ontvangen als je website niet responsive is.

Waar te beginnen

Het is niet altijd een kwestie van je huidige website aanpassen. Sommige websites hebben meer nodig. Het is goed om te kijken naar een nieuwe website waarin je direct de responsive onderdelen mee neemt. Hier gaat heel wat denkwerk in zitten; welke informatie is voor je doelgroep belangrijk en welke kun je weglaten op een smartphone? Probeer dit aan de hand van je doelgroep te bepalen. Doe dit niet pas tijdens de ontwikkeling van de website maar ervoor.

Tot slot

De verschuiving van desktop naar smartphones is niet verrassend. De mate waarin zoekmachines hier waarde aan hechten is wel nieuw, hoe speel jij hier op in? Heb je al actie ondernomen? Wellicht weet je niet waar te beginnen? Neem gerust contact met ons op.

×
Motivo

Neem contact op