Hoe werkt Google Mijn Bedrijf?

Gepost op 31 augustus 2018 door Erik Gosker

Onze klanten willen onder andere goed vindbaar zijn en dan regelen wij dat online. Een hulpmiddel om beter vindbaar te zijn is Google Mijn Bedrijf. Een dienst van Google waar je alle belangrijke gegevens over jouw bedrijf kunt opslaan. Door onderstaande stappen te doorlopen worden jouw (bedrijfs)gegevens vermeld in Google en Google Maps.

Stappenplan voor beginners:

  1. Log in op Google met je Google- (of Gmail)account. Rechtsboven zoek je de knop naar Mijn Bedrijf.Hoe werkt Google Mijn Bedrijf
  2. Vervolgens kun je een locatie toevoegen (of aanpassen). Het is dus mogelijk om meerdere locaties toe te voegen aan één account. Vul je bedrijfsgegevens in en klik op 'doorgaan'. 
  3. Zodra je een locatie toevoegt zal Google jou - waarschijnlijk door middel van een postkaart - vragen om jouw gegevens te verifiëren. Dit duurt 11 dagen, aldus Google. Ben je nieuw? Dan krijg je per post een code waarmee jij jouw plek in Google en Google Maps kunt bevestigen. Heb je al een account dan kun je per mail of telefoon een locatie verifiëren. 
  4. Dat je moet wachten op de verificatie betekent niet dat je moet wachten met het vullen van jouw profiel. Vul dus verder aan:
    • Contactgegevens
      • Jouw telefoonnummer, adres en website-url worden call2actions, vul dit dus in.
    • Openingstijden
      • Vul (afwijkende) openingstijden in: werkdagen, maar ook feestdagen, teamuitjes etc. Vergeet dit niet. Het komt regelmatig voor dat mensen voor een dichte deur staan van een kantoor, restaurant of bar omdat Google denkt dat ze open zijn.
    • De diensten de je aanbiedt
    • Omschrijving van jouw bedrijf
  5. Ten slotte is het aan te raden om foto's toe te voegen van jouw bedrijf. Google houdt van foto's! De applicatie biedt je de mogelijkheid om de foto's te sorteren. Hier kun jij vast jouw creativiteit in kwijt om het verhaal van jouw bedrijf te vertellen:
    • Buitenkant van het pand
    • Interieur
    • Het team
    • Aan het werk
    • etc.

Zo eenvoudig kan het zijn. Met deze gratis dienst zorg je meteen dat jouw gegevens uniform worden vermeld in andere Google-diensten, zoals Google Search (de zoekmachine), Google Maps en Google+.

Maak dus tijd om Mijn Bedrijf in Google te vullen.

 

Stappenplan voor gevorderden

Reviews voor Google Mijn bedrijf
De mening van klanten of bezoekers zijn waardevol voor het imago van je bedrijf. Maar reviews hebben ook invloed op de vindbaarheid van jouw bedrijf in Google. En daarom is het raadzaam deze te verzamelen. Zoals je als professional op Linkedin een aanbeveling vraagt van (oud-)collega's en klanten, kun je dat ook voor Google doen.
En dat is soms best lastig:

  • Wie vindt het prettig om een ander te vragen om een (positieve) beoordeling?
  • Hoe vaak laat jij uit jezelf een (positieve) beoordeling achter?
  • Iemand moet een Google-account hebben om een Google-review achter te laten.
  • Google wil fraude voorkomen en heeft daarom ook voor reviews een algoritme geschreven waardoor niet alle reviews worden getoond. Dus mis jij een beoordeling? Kan gebeuren, daar heb ik nog geen oplossing voor gezocht.

Reviews vragen

Hieronder 2 handige tips om reviews voor Google te vragen:

  1. Vertel voordat je zaken doet alvast dat je achteraf om een review zult vragen. Zet het in de offerte, hang het op een bord aan je muur of verzin een andere manier. Dan is de drempel om achteraf te smeken om een goede beoordeling een stuk lager.
  2. Gebruik de handige tool van Supple. Zij helpen jou aan een directe link om een beoordeling achter te laten. Dus jouw klant hoeft niet te zoeken! Er zijn meerdere manieren waarop je de link kunt delen. Stel dat jij voor Motivo een beoordeling achter wilt laten, wat wij echt te gek zouden vinden, dan kun je:

Op reviews reageren

Ten slotte is het aan te raden om, zodra een review wordt achtergelaten, daar altijd op te reageren! Is iemand positief? Bedank hem of haar voor de beoordeling via de review. Hartstikke leuk voor diegene die een bericht achterliet, maar ook om de persoonlijke, benaderbare kant van jouw bedrijf te laten zien.

Complexer is vaak om te reageren op een negatieve beoordeling.  Daar kan ik een hele blog over schrijven, maar ik verwijs liever naar een blog op FrankWatching:  7 tips voor duurzame klachtencommunicatie. Bottom-line: vecht geen discussie online uit, toon begrip en bel die persoon! Zodra de onvrede weg is kun je hem of haar vragen om de beoordeling aan te passen.

Updates plaatsen

Ten Slotte biedft Google Mijn Bedrijf nog de mogelijkheid om updates te plaatsen. Dit noemen zij Posts. Ik heb er naar gekeken en het ziet er heel doordacht uit. Vooral in combinatie met Google Adwords om aanbiedingen het wereldwijde web op te slingeren. Maar ik moet bekennen: ik heb het niet geprobeerd. Waarom niet? Wij delen onze updates al op Linkedin en Facebook, omdat we weten dat onze potentiële klanten daar ook zitten. We kiezen ervoor om niet op alle sociale media te zitten. Maar als je wilt, dan zoek ik het voor je uit hoor.

Zo, was dit artikel een beetje hulpvol?  In principe beheren wij geen sociale media, maar we adviseren onze klanten hier wel in. Dus als je vragen hebt, stellen staat vrij! 

×
Motivo

Neem contact op