Nationale E-mail Benchmark 2014

Gepost op 8 juli 2014 door Lennard Veldwijk

De 3e editie van de Nationale E-mail Benchmark is uit. Naar mijn mening een interessant onderzoek omdat trends worden onthuld. Het is belangrijk om goed te begrijpen hoe E-mailmarketing zich beweegt, want e-mailmarketing blijft het kanaal met de hoogste ROI. Dit onderzoek is gebaseerd op 5,21 miljard nieuwsbrieven, verzonden in 156.839 mailings binnen Nederland in 2013.

Interessante feiten

Na het lezen van het onderzoek hebben we de uitspringende feiten op een rij gezet:

Algemeen

  • 70% van de mailings is gericht aan consumenten (B2C), 30% is gericht op de zakelijke markt (B2B).
  • 16,3% van mailings bevat dynamische content. Dit betekent dat afhankelijk van het profiel van de ontvanger de content van de nieuwsbrief wordt samengesteld.

Verzendtijdstip

  • Donderdag is de populairste dag om een nieuwsbrief te versturen. De cijfers tonen echter aan dat de respons op maandag en woensdag vergelijkbaar zijn.
  • B2C-mailings worden vooral rond 8:00, 10:00, 12:00 en 17:00 verstuurd.
  • De B2C-mailings die rond 20:00 uur verzonden genereren het meeste respons, voor B2B mailings ligt dit rond 8:00 in de ochtend.
  • 98,7% van de nieuwsbrieven zijn aangekomen. Dit betekent dat de meeste bedrijven een goed adresboek hebben en waarschijnlijk een goed opt-inbeleid hanteren.

Adressenboek

  • In Nederland worden de meeste nieuwsbrieven verzonden naar Microsoft-domeinen, zoals @hotmail.com, @live.nl en @msn.com. De Microsoft-domeinen bevat 27,7%, Google’s Gmail penetreert 9,6% van een gemiddeld adressenbestand.
  • De e-maildomeinen van @kpn en @ziggo kennen de hoogste responsscore's.
  • De meest voorkomende grote van een adresboek bij B2C mailings is 10.000 - 50.000 contacten, bij B2B is dit 1.000 - 5.000 contacten.
  • Hoe groter het adressenbestand waar de nieuwsbrief naar wordt verzonden, hoe slechter de responsratio's (geopend, geklikt).

Mobiel

  • In Q4 van 2013 werd de nieuwsbrief 36,3% geopend op een mobiel. In Q1 van hetzelfde jaar was dit nog 29,3% procent.
  • Van alle clicks, waren er in Q4 32,3% zonder muis, dus via een mobiel of tablet.
  • Op de desktop wordt vaker dezelfde nieuwsbrief geopend dan op een mobiel.

Branchespecifiek

Wij mogen werken voor een aantal mooie branches. Per branche sommen we onderstaand de gemiddelde klikratio (CTR) en de meest voorkomende grote van het adresboek.

  • Goede doelen: klikratio: 12,8%, adresboek: 10.000 - 50.000.
  • ICT & Internet (onze branche): klikratio: 5,6%, adresboek: 1.000 - 5.000.
  • Onderwijs & Educatie: klikratio: 8,8%, adresboek: 1.000 - 5.000.
  • Overheid: klikratio: 12,2%, adresboek: 1.000 - 5.000.
  • Retail (e-commerce): klikratio: 3,5%, adresboek: 10.000 - 50.000.
  • Zakelijke dienstverlening: klikratio: 8,0%, adresboek: 1.000 - 5.000.
  • Zorg & Welzijn: klikratio: 8,8%, adresboek: 1.000 - 5.000.

Inzichten

Doordat in Nederland het verplicht is om met een opt-in te werken, is de kwaliteit van het adressenbestand gemiddeld goed. Dat is deels de reden waarom investeringen in e-mailmarketing een goed rendement opleveren. E-mail wint het nog altijd ten opzicht van Social Media, Direct Mail of andere kanalen: e-mail is het kanaal met de hoogste ROI.

Gemiddeld zijn er lagere openratio’s per e-mailcampagne. Dit komt naar alle waarschijnlijkheid doordat de frequentie is toegenomen. Absoluut gezien opent de ontvanger wel meer e-mails.

Betere responseresultaten bij segmentatie en dynamische content. Met segmentatie wordt bedoeld dat er per doelgroep een variant van de nieuwsbrief wordt verzonden. Dynamische content betekent dat elke nieuwsbrief per individueel contact qua content wordt afgestemd. Dit gaat dus verder dan de aanhef personaliseren :-).

E-mailmarketing voor mobiel verandert. Steeds vaker wordt een e-mail eerst op een mobiel geopend. De noodzaak van de mobiele optimalisatie wordt hiermee benadrukt.

Ik had verwacht dat in het onderzoek ook nog iets genoemd zou worden over het gebruik van e-mailclients per branche. Dit is voor de gemiddelde marketeer waarschijnlijk verminderd interessant, maar voor mij, als 'halve techneut', is dat zeer relevant.
Verder een mooi onderzoek dat leuk is om te lezen! Je kunt het onderzoek gratis downloaden bij DDMA (Dutch Dialogue Marketing Association).

De nieuwsbriefstatistieken in Liberiser

Afbeelding: Lacey Raper CC

×
Motivo

Neem contact op