Rich snippets en microdata, een korte inleiding

Gepost op 11 februari 2015 door Martijn ten Caat

Rijke data, we zijn er gek op. Hoe meer data, hoe beter. Waarschijnlijk heb je ze wel eens voorbij zien komen: rich snippets, een vorm van dataverrijking. Wat zijn rich snippets en wat doen ze? In dit blog vertel ik je er alles over.

Wat zijn rich snippets

Microdata prijs markup

Rich snippets zijn zoekresultaten die aangevuld zijn met verrijkte data, dit doe je door de inhoud van je website te voorzien van tags, deze tags vormen de zogenaamde microdata. Als voorbeeld nemen we een webshop waarin de prijs van een product € 2,65 is. In de code zetten we bij de prijs de volgende tag: [prijs = "€ 2,65"] € 2,65 [/prijs]. Ook geven we het einde aan van de prijstag zodat duidelijk is voor de zoekmachines waar de data weer ophoudt. Het voorbeeld is een vereenvoudigde weergave.

Microdata voeg je dus toe aan de bouwstenen (code) van je website. Zoekmachines kunnen door microdata de inhoud op de website beter interpreteren en indexeren. Kort gezegd, zoekmachines begrijpen je website beter.

Om geen wirwar van verschillende standaarden te krijgen hebben de grote zoekmachines de handen ineen geslagen en samen één standaard gemaakt om data te structureren. Daar is schema.org uit voortgekomen, hier zijn alle typen microdata te vinden die je als webmaster kunt gebruiken.

Voorbeelden uit de praktijk

Op de website van schema.org zie je ontzettend veel verschillende typen. Er zijn legio toepassingen van microdata zoals reviews/prijzen van producten, adresgegevens en thumbnails van video's. Hieronder zie je een aantal voorbeelden uitgelicht.

Reviews

Dit zijn de sterren die je vaak ziet in de resultaten. Heel handig voor webshops en websites waar diensten op staan. De beoordelingen die gegeven worden, worden getoond in de resultaten. Goede reviews stralen betrouwbaarheid uit.

Rich snippet met review

Producten

Voor webshops is het ontzettend handig om in de zoekresultaten alvast extra informatie over een product te tonen, prijs en voorraadstatus bijvoorbeeld. Wanneer de zoeker moet kiezen uit 10 resultaten dan is het resultaat met die extra informatie een stuk aantrekkelijker.

Rich snippet met productinformatie

Personen

Als je zoekt naar een persoon kom je vaak een LinkedIn-profiel tegen. In de snippet zie je woonplaats en functienaam staan.

Rich snippets van een zoekterm naar een persoon

Contactgegevens

Waarschijnlijk de bekendste snippet die er is. Wanneer je zoekt op contactgegevens van een organisatie, dan krijg je in Google vaak gedetailleerde informatie te zien. Zonder dat je de website hoeft te bezoeken, zie je de adresgegevens. En nog makkelijker, je kunt er direct naartoe navigeren met je telefoon.

Rich snippet met contactgegevens

Video's

Als je zoekt naar een zoekterm waarbij video's in de resultaten voorkomen, krijg je een snippet met een video en datum te zien. Een video spreekt tot de verbeelding. Hierdoor is de kans groot dat zoekers de link met de video als eerste aanklikken.

Rich snippet met een video

Waarom rich snippets?

Rich snippets zorgen ervoor dat je meer bezoekers op je website krijgt en dus meer conversie. Hoe hoger de bezoekersaantallen via zoekmachines, hoe hoger je conversie. Daarnaast informeer je de bezoeker beter met rich snippets, de bezoeker krijgt dus een completer beeld van je website. In de strijd om de meeste bezoekers, heb je minimaal 9 concurrenten en het is zaak op te vallen tussen die andere 9 websites die ook willen winnen.

Met rich snippets is de uitstraling van je zoekresultaat een stuk beter dan die van je concurrenten. Combineer dat met de juiste informatie en de zoeker zal sneller op jouw link klikken. In de wereld van zoekmachineoptimalisatie ook wel Click-through rate genoemd.

Tot slot

Om te kijken hoe je eigen website voorzien kan worden van rich snippets zul je onderzoek moeten doen. Waar liggen de quickwins en waar moet meer tijd ingestoken worden. Voor een goed advies kun je contact opnemen met je webontwikkelaar.

Ik neem graag de mogelijkheden met je door. Welke rich snippets ben je allemaal al tegenkomen bij het zoeken op Google? Ik ben benieuwd!

×
Motivo

Neem contact op