SCRUM à la Motivo

Gepost op 11 april 2017 door Rosanne Veldwijk

SCRUM. Een fantastische werkmethode waarbij de klant onderdeel is van het ontwikkelteam en daardoor nauw betrokken is bij zijn of haar project. Met een oorsprong in de rugby en doorvertaald naar een manier om projecten te tackelen in 1986, zetten we ook bij Motivo graag met z'n allen de schouders eronder. Specifiek bij het ontwikkelen van Sociaal Intranet zijn we er dol op.

Wat SCRUM mooi maakt

SCRUM staat voor Efficiënt samenwerken, want dat is precies wat het is. Door middel van een duidelijke rolverdeling en het opdelen van projecten in kleinere projecten, zijn we flexibel, is het behapbaar, en kunnen we direct aan de slag. Het gevoel van controle is daarnaast groot bij de klant, doordat de lijntjes kort zijn en er een nauwe samenwerking is. Door efficiënt samen te werken is de betrokkenheid groot en de voortgang direct inzichtelijk. Uit deze betrokkenheid vloeit een hoge mate van gemeenschappelijke verantwoordelijkheid voor kwaliteitsbewaking voort.

 

Het verloop van SCRUM

Bovenstaand vind je een schematische weergave van het SCRUMproces. Voor we daarop ingaan, starten wij met de rolverdeling.

SCRUMteam

Het SCRUMteam omvat duidelijk afgekaderde rollen waarvan, zoals al eerder gezegd, de klant ook een rol vervult. Dit is de rol van Product Owner. De naam zegt het al; hij of zij is eigenaar van het product. Hij is de vertegenwoordiger van de klant, bepaalt welke en wanneer functionaliteiten worden gebouwd en is verantwoordelijk voor de laatste testronde.

Het SCRUMteam wordt geleid door de SCRUMmaster. Hij of zij heeft een rol van de dienende leider. Hij moet zorgen dat iedereen aan het werk kan, is verantwoordelijk voor het proces en stuurt de Ontwikkelaars aan. Dit zijn de bouwers van de website, inclusief de ontwerper. Ze ontwikkelen de functionaliteiten en testen elkaars werk. Dit werk wordt ook getest door de Tester, ook een rol van het het SCRUMteam. Hij of zij is verantwoordelijk voor de laatste interne testronde en controleert of de geteste functionaliteiten goed verwerkt zijn in het grote geheel. Tot slot heeft deze persoon binnen Motivo vaak ook de rol van Product Owner by proxy, een rol toegevoegd door Motivo. Hij of zij biedt ondersteuning aan de Product Owner, is op de hoogte van de wensen van de klant en heeft mandaat.

Product Backlog

De Product Backlog is een verzameling van alle functionaliteiten die in het product gewenst zijn. Elke functionaliteit wordt beschreven en wordt binnen SCRUM een user story genoemd. De functionaliteit (de story) wordt namelijk vanuit de user bedacht, de eindgebruiker. Aan elke user story worden acceptatiecriteria gehangen; dit zijn de eisen waar de functionaliteit aan moet voldoen. Daarnaast worden aan elke user story story points toegekend. Story points geven een indicatie van de relatieve moeilijkheid van een user story. Hoe meer story points, hoe hoger de ontwikkeltijd.

Sprint Backlog

Vanuit de backlog maakt de klant een selectie welke user stories het eerst worden opgepakt. De klant heeft hierover volledig de regie. De geselecteerde user stories noemen we de Sprint Backlog. Een sprint is een periode van twee of drie weken waarin we een x aantal user stories oppakken, afhankelijk van hoeveel story points het ontwikkelteam kan verwerken in een sprint. We starten tijdens de sprint elke dag met een stand-up, waarin we kort de status checken en de dag indelen. Na elke sprint volgt een evaluatie met de klant en wordt de opvolgende sprint ingericht. Dit wordt zo vaak herhaald als nodig, totdat we een prachtig eindproduct hebben staan binnen het budget.

Product

Aan het eind van elke sprint staat er een product klaar dat live kan. Dat klinkt gek, maar dit is een mooi element van SCRUM. Er wordt in specifieke functionaliteiten gebouwd en dit wordt, doordat alles direct wordt meegenomen, meteen klaargestoomd voor livegang. Uiteindelijk staat na afloop van alle sprints het eindproduct klaar. Een fantastisch product waarbij de klant nauw betrokken is geweest en de regie in handen had.

Het sausje van Motivo

Waarom SCRUM à la Motivo? Omdat we niet geloven in standaard oplossingen of in één aanpak. Elke klant is anders en wij maken SCRUM passend voor de klant. Zo ook voor Pleyade waar wij met onze SCRUM aanpak hun sociaal intranet hebben ontwikkeld.

Benieuwd naar meer? Onder het genot van een kop koffie praten we graag verder.

×
Motivo

Neem contact op