Tell your story

Gepost op 3 december 2012 door Martijn ten Caat

In een wereld waar elk bedrijf claimt het beste product of de beste dienst te hebben, is het lastig om onderscheidend te zijn. Is de gemiddelde consument nog wel gevoelig voor deze claims, of is dit niet langer de weg naar succes? Dit blog vertelt over de manier waarop elk bedrijf uniek kan zijn. Het gouden randje van dit concept is, dat je alle informatie al in huis hebt. Het gaat om het verhaal van je bedrijf, je motivaties en dé reden dat je gepassioneerd bent over je werk.

Het waarom

Veel bedrijven draaien om wat ze doen. Een computerchip fabrikant is de eerste om te vertellen dat zij de beste computerchips in de branche aanbieden. Sommige bedrijven breiden dit uit, door te vertellen over hoe ze dit superieure product produceren. Maar is dit nu echt waar het voor jouw klanten om draait? Is het niet veel belangrijker om te laten zien waarom je iets doet, in plaats van wat je doet. Om hier kort en bondig antwoord op te geven is het volgende citaat van Simon Sinek helpend. Hij bespreekt dit vraagstuk in zijn internationale bestseller ‘Start with why’.

‘People don’t buy what you do, they buy why you do it’

Je klanten kiezen voor je product of dienst, vanuit de persoonlijke klik die ze voelen. En deze klik hoeft dus niet te draaien om wat er wordt geproduceerd, maar juist om het waarom. Met deze denkwijze is het succes van bijvoorbeeld Apple versimpelt te verklaren. Apple draait, van origine, om het aanvallen van de status quo. Een gegeven met een rebels tintje. Het net even anders zijn dan de rest. Dat is het waarom achter Apple, iets dat ze constant uitdragen. Ieder persoon die zichzelf graag in hetzelfde licht ziet, is eerder geneigd positieve gevoelens bij de producten van Apple te ontwikkelen.

De methode

Wat is in het internet tijdperk een goede methode om het waarom achter je bedrijf te vertellen? De beste manier heet: 'Digital storytelling'. Dé manier om via het internet, te vertellen waarom jij en je collega’s dagelijks met een glimlach uit bed komen, klaar om aan de slag te gaan. Het geeft je bedrijf een gezicht.

De eerste stappen

De eerste stap is dat je verhaal uniek is en de bedrijfscultuur heeft gecreëerd. De volgende stap bestaat niet alleen uit het verhaal achter de oorsprong van je bedrijf naar buiten brengen. Het draait juist om deze identiteit door te laten schijnen in alle activiteiten. Waarom sluit je nieuwe product of dienst aan bij de waarom filosofie achter het bedrijf? Het positieve gevoel dat iemand heeft bij het waarom, is precies wat door moet schijnen in de rest van de activiteiten. Op die manier wordt het verhaal verlengd, dat met dezelfde kernelementen, steeds in dezelfde positieve prikkels voorziet. Het is al tijden bekend binnen marketing. Het conditioneren van je doelgroep. Marketeers verzorgen een positieve prikkel, die na verloop van tijd geassocieerd wordt met het product of de dienst, zelfs zonder dat de prikkel opnieuw naar voren wordt gebracht. Dit hoeft dus niet altijd te gaan om een parelwit strand bij een Bounty-reep, of een brandende open haard bij een warme kop chocolademelk. Het waarom achter je bedrijf is een prachtige bron van inspiratie voor vele positieve associaties. Beschrijf je waarom, breng het naar buiten en laat het consistent terugkomen in alles dat uw bedrijf voortbrengt.

Koppel emotie aan logica

Digital stortytelling is niet exclusief te gebruiken voor het waarom achter je bedrijf, maar is veel breder in te zetten. Het geeft elk bedrijf de mogelijkheid de doelgroep van rijkere content te voorzien op diverse vlakken. Storytelling speelt in op de huidige klant die vaak primair geïnteresseerd is in het idee achter het product. Het unieke dat storytelling als tool bereikt is het koppelen van emotie aan logica. Dit is in feite wat je doet met het vertellen van verhalen. Je koppelt als bedrijf je drijfveren en je emoties met het logische vervolg; je producten of diensten. Storytelling hoeft niet daadwerkelijk een geschreven verhaal te zijn wat je doelgroep leest, het inzetten van een video is minimaal net zo sterk.

De toepassingen

Wat rest, is aan te geven waar je digital storytelling toe kan passen binnen je website.

  • About
    In een overzichtelijk verhaal geef je aan welke reis je bedrijf af heeft gelegd. Wees niet bang ook je fouten te laten zien. Elk goed verhaal heeft imperfecties en deze zijn vaak de inspiratie om de weg naar succes in te slaan.

  • Nieuws
    Binnen je online nieuwspagina geef je met recente ontwikkelingen je verhaal een logisch vervolg.

  • Blogs
    Een blog is niet alleen goed om je bedrijf als autoriteit binnen het vakgebied te vestigen, het is een prachtige outlet voor verhalen. Het positieve van een blog is de mogelijkheid om in te zoomen op verschillende aspecten van het verhaal, terwijl de About-pagina meer een globaal verhaal zal zijn. Welke gebeurtenissen en aspecten van je bedrijfscultuur of visioenen uit het verleden wil je delen met je doelgroep?

  • Social media 
    Facebook, twitter, youtube en andere sociale kanalen zijn goed in te zetten voor digital storytelling. Met een klein bericht of een video haak je weer in op het waarom achter je bedrijf.

Binnen het toepassen van storytelling geef ik je één belangrijke tip. Loop niet in de val door een lijst met feiten als verhaal te betitelen. Er zit een duidelijk verschil tussen een verhaal en een lijst met feiten. Een verhaal vertel je vanuit een menselijk perspectief en is in al z’n subjectiviteit heel interessant.

De unieke factor

Digital storytelling maakt je bedrijf transparanter. Je geeft inzicht in jouw 'waarom'. Door deze transparantie geef je jouw doelgroep de mogelijkheid om positieve associaties te ontwikkelen met je bedrijf en alles wat het voortbrengt. Aangezien jouw verhaal uniek is, bereik je hiermee een onderscheidende factor. De gouden oneliner is dan ook: Je bent al uniek met je bedrijf, waarom zou je het niet vertellen aan de wereld?

Afbeelding van: Alejandro Escamilla CC

×
Motivo

Neem contact op