Waarom een recruitmentsite voor de zorg?

Gepost op 16 maart 2017 door Roel Riphagen

De arbeidsmarkt voor de zorg is krap, hierdoor is het aantrekken van geschoold en gekwalificeerd personeel een complexe zaak. Als oplossing zetten zorgorganisaties uitzendkrachten in. Dit is niet alleen kostbaar, maar ook een zeer korte termijn oplossing. Door hevige concurrentie, is onderscheidend vermogen in arbeidscommunicatie vereist om de instroom van personeel op peil te houden. Dit onderscheidend vermogen bieden wij zorgorganisaties met de Motivo: Recruitmentsite voor de zorg.

Verschillende doelgroepen

De corporate website van organisaties richt zich qua doelgroep primair op potentiële cliënten of familieleden. De bezoekers zijn op zoek naar informatie over diensten en locaties die de organisatie aanbiedt en contactgegevens. De websites is zodoende ingericht om snel in deze informatie te voorzien, echter zijn er meerdere doelgroepen waarmee de organisatie wil communiceren, namelijk potentiële nieuwe medewerkers!

In de praktijk communiceren zorgorganisaties met eenvoudige ‘werken bij’ pagina’s. Deze pagina's zijn niet zo sprankelend als de homepage en worden veelal in de footer of ergens in het menu van de website geplaatst. 'Werken bij' is veelal een bijzaak. Het is duidelijk een secundair doel op de corporate website, dit terwijl het door de krappe arbeidsmarkt juist essentieel is om arbeidscommunicatie meer ruimte en aandacht te geven.

USP's

Het onderscheidende vermogen is door CAO voorwaarden geen USP om voor een specifieke zorgorganisatie te gaan werken. Werkzoekenden kijken daarom naar andere factoren zoals de missie en visie van de organisatie, collega’s, reisafstand en secundaire arbeidsvoorwaarden. Ook de mogelijkheid om door te ontwikkelen op het gebied van scholing en opleiding wordt als erg belangrijk ervaren. 

Dit vraagt om onderscheidend vermogen in communicatie. Niet door middel van weggestopte pagina’s op corporate websites met onoverzichtelijke tabellen, maar op een website met een apart domein ingericht als communicatiemiddel gericht op potentiële nieuwe medewerkers. Dit bieden wij door de Motivo recruitmentsite voor de zorg.

Recruitmentsite voor de zorg

De recruitmentsite voor deze zorg is een site die op een eenvoudig te bereiken domein staat, los van de corporate website. De site is volledig ingericht op arbeidscommunicatie en zorgt voor meer potentiële kandidaten per vacature. Hierdoor wordt bespaard op onder andere marketingkosten en uitzendkrachten. De voordelen op een rij:

Doeltreffend communiceren

Communiceren aan de hand van een domein gericht op het aanbieden van vacatures biedt veel gemak. In diverse online en offline communicatie uitingen is een apart domein veel gemakkelijker te onthouden. Denk hierbij aan werkenbij.naam.nl in plaats van www.naam.nl/werkenbij/vacatures.

Ook vergroot het de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google. Dit is een belangrijk onderscheidend vermogen ten opzichte van 'werken bij' pagina’s. Betere vindbaarheid resulteert in meer traffic van potentiële medewerkers.

Ruimte voor verhalen van collega’ s

In de arbeidscommunicatie is het effectief om huidige medewerkers aan het woord te laten. Zij hebben ooit in dezelfde positie gezeten en hebben een keuze gemaakt voor een organisatie. De beweegredenen en huidige ervaringen zijn belangrijk om te delen, omdat zij in veel gevallen een zelfde intrinsieke motivatie kennen als werkzoekenden. Medewerkers kunnen de veel gebruikte kernwoorden in de beschreven missie en visie zoals kwaliteit van zorg en betrokkenheid met cliënten concreet maken in verhalen hoe zij hier dagelijks aan bijdragen. Tevens kunnen deze verhalen gekoppeld worden aan specifieke vacatures.

Albert Heijn heeft op haar pagina veel ruimte gereserveerd voor de verhalen van medewerkers

Rijke functionaliteiten

Rijke functionaliteiten van de recruitmentstie maken het solliciteren niet alleen gemakkelijker, maar ook completer en leuker. Het resulteert in het vergroten van de potentiële medewerkers pool. De volgende functionaliteiten hebben wij ontwikkeld:

Uitgebreid zoeken en filteren

Met de recruimentsite is het mogelijk om uitgebreid te zoeken en te filteren. Door te zoeken en filteren op basis van opleidingsniveau, specialisatie en reistijd is het vinden van geschikte vacatures door de doelgroep erg eenvoudig. Het biedt veel meer gemak dan de veel gebruikte tabellen die nu op veel 'werken bij' pagina's te vinden zijn.

Coolblue heeft de zoekfunctionaliteit zelfs een naam gegeven: Droombaangenerator.

Job alert

Timing is een belangrijke factor voor het vinden van nieuwe medewerkers. Daarom bieden wij de mogelijkheid om op basis van de filtering een Job Alert in te stellen. De werkzoekende ontvangt op basis van de gestelde criteria direct een e-mail zodra een nieuwe passende vacature beschikbaar wordt. Het is een zeer gerichte manier om snel passende kandidaten te vinden voor het vervullen van de nieuwe vacature. Doordat deze communicatie volledig wordt geautomatiseerd, kan veel tijd worden bespaard en ontstaan er gerichte contactmomenten.

Bewaren als favoriet

In de zoektocht naar een passende vacature zal een werkzoekende niet altijd in de gelegenheid zijn om direct te reageren of in meerdere fases een sollicitatiebrief schrijven. Daarom bieden wij de mogelijkheid om vacatures te bewaren als favoriet zodat er op een geschikt moment gereageerd kan worden en vacatures gemakkelijk terug te vinden zijn. Tevens bieden wij de mogelijkheid om vacatures snel en eenvoudig te delen via verschillende social media kanalen. 

Bol.com biedt de mogelijkheid vacatures op te slaan of een jobalert in te stellen

Responsive 

Doordat het gebruik van mobiele apparatuur toeneemt is het essentieel dat de recruitmentsite optimaal wordt gepresenteerd op tablet, smartphone of pc. Dit realiseren wij in de huisstijl van de zorgorganisatie, zodat het aansluit bij de corporate website en andere communicatie uitingen. 

Eenvoudig in onderhoud

Als basis van de recruitmentsites hanteren wij ons Liberiser CMS. Dit maakt het onderhoud snel en eenvoudig. Hierbij is het mogelijk om koppelingen te realiseren met HR-oplossingen zoals RAET. Het CMS maakt belangrijke gegevens inzichtelijk zoals hoe vaak een vacatures bekeken of opgeslagen is. 

Heb je na het lezen van dit blog interesse in wat Motivo voor je kan betekenen op het gebied van arbeidscommunicatie voor de zorg? Neem dan gerust contact met ons op

×
Motivo

Neem contact op