«  Terug naar overzicht
Blog

Webdesign trends in 2017: Gedetailleerd minimalisme

  • Lennard
    Veldwijk

Ben je het minimalisme al zat? Rechttoe en rechtaan is de afgelopen jaren het devies gebleken. De verwachting is dat de scherpe randjes er nog meer vanaf gaan. Dit is een trend die al volop zichtbaar wordt. Het pure minimalisme ontwikkelt zich verder naar een meer gedetailleerde gedaante waarin ruimte is voor schijnbare chaos. Dit zie je terug in toegenomen toepassing van visuele animaties, asymmetrisch ontwerp en contrasterende typografie. Deze ontwikkeling wordt veelal gedreven door nieuwe technische mogelijkheden die ontwerpers uitdagen tot het ten volste benutten van scherpe resoluties en interactieve elementen.

Kijk de komende tijd uit naar (de resultaten van) deze onderstaande ontwikkelingen. 


Van klein naar groot

Als logisch gevolg op de verschuiving binnen gebruiksgedrag, past ook de ontwerper zich aan. De 'nieuwe focus' is natuurlijk (en soms uitsluitend) mobiel. Eerst komt het ontwerp voor het kleine scherm. Dit ontwerp is puur functioneel en informatief want je wordt gedwongen alleen het meeste essentiële uit te dragen. Alle andere elementen worden gaandeweg toegevoegd, tot ze naadloos bij elkaar komen op het grote scherm. Het grote verschil daarin zie je in echt doordachte mobiele designs, in tegenstelling tot een slap aftreksel van een ontwerp wat eigenlijk niet is bedoeld voor de kleintjes. 


Reactievermogen

Mobiel design kan inmiddels niet meer zonder responsiveness, want hoe komt anders je design goed uit de verf? Wie A zegt, moet eigenlijk ook B zeggen. Technisch gezien raak je dan ook 2 vliegen in 1 klap, want er moet eenmalig iets ontworpen worden met als bonus dat responsiveness een hogere ranking op Google genereert. Nu de meeste gebruikers toch via mobiele devices browsen zullen ze ook meer waarde hechten aan een vlekkeloze gebruikservaring. Wanneer je website niet volstaat, zoeken ze verder naar een ontwerpervaring die er beter uitziet op hun scherm. 


Efficiënt design

Supersnel en superhandg: rapid prototyping tools. Zien wat je ontwerpt, of het werkt en meteen proberen of het het beste is. Webdesign en prototype smelten als het ware samen en laten je klant en ontwikkelaars meteen zien wat de bedoeling is. Het bespaart tijd en geld,  en spreekt onvermijdelijk tot ieders verbeelding. 


Positieve voorspelbaarheid

Als designer word je niet geprezen om je voorspelbaarheid. Toch heeft voorspelbaarheid op bepaalde vlakken een positieve kant. De algemene user interface en user experience wordt steeds meer gestroomlijnd om een consistente ervaring te bieden aan gebruikers van verschillende maar gelijksoortige media. Dit gebeurt onder andere door het gebruik van terugkerende grids en patronen.


Gekunsteld

Illustraties krijgen naast -en soms in plaats van- foto's, een steeds prominentere plaats. Merken kunnen ze op alle vlakken van hun branding en strategie inzetten als bijvoorbeeld geanimeerde visual of als iconen en headers. 


Bold and beautiful

Een andere hoofdrol wordt weggelegd voor typografische hoogstandjes. Hogere resoluties en betere zichtbaarheid geven meer mogelijkheden voor het ten volste toepassen van typografische vormgeving. 


Kiek es aan

Inmiddels is de norm verhoogd. Je kunt niet meer serieus voorkomen als je geen gebruik maakt van unieke en specifieke fotografie. Persoonlijke en met secure zorg uitgezochte beelden is nu de standaard. Als iets ook maar een beetje wegheeft van een standaard stockfoto, zal dit je niet in dank worden afgenomen.


Alles in beweging

Nu er steeds meer te kiezen is qua invulling op verschillende groottes schermen, en er meer ruimte is voor gedetailleerd minimalisme met decoratieve elementen is er ook vraag naar animaties. Door nieuwe technologische mogelijkheden zijn ze steeds beter toepasbaar, en een uitgelezen kans om door middel van video, illustratie en slimme visuele details een betere interactie met -en ervaring voor- je gebruiker te creëren. 


Verplichte kost

Niet ver van de animatie af, was er natuurlijk altijd al video. In lijn met animaties, maar met meer mogelijkheden in storytelling en het langer vasthouden van de aandacht van je gebruiker. In 2018 zal bijna 80% van online traffic op basis van video zijn. Video wordt dus meer en meer een must om relevant te blijven. 


Kleur bekennen

Merken spelen minder 'op safe'. Meer levendige kleuren in felle en overlopende tinten en schakeringen dienen zich aan. De veilige keuzes qua kleuren raken uit zicht. Zie bijvoorbeeld wat Spotify en Instagram deden. Deze trend is in 2016 al ingezet, maar breidt zich in 2017 ongetwijfeld verder uit.


Als een kaartenhuis

User Interface gebaseerd op kaarten, a la Pinterest, blijft relevant voor diensten die veel soortgelijke content op een heldere en overzichtelijke manier willen presenteren. Het ontwerp centreren rondom content per kaart biedt mogelijkheden die aansluiten bij gedrag van gebruikers waarbij het gaat om snel en veel content kunnen scannen en selecteren. 


De toekomst is hier

Lang verwacht en steeds dichterbij, dat is virtual reality. Ook al is het nog geen wijd verspreid gebruiksproduct; het begin van virtual reality voor privé-gebruik is wel degelijk hier. Webdesign speelt hierop in door te focussen op het stimuleren van meer interactieve ervaringen waarbij de gebruiker actief is en centraal staat. Denk aan Streetview en 360-graden video's. Het virtual reality gevoel wordt gebruikt om de gebruikersinterface- en ervaring te verrijken op een gelijksoortige manier.


Scrollen mag weer

Wat verder bijdraagt aan een interactieve gebruikerservaring is het toepassen van Innovatief scrollen en gebruik van Parallax-effect. Om meer content in kortere tijd onder de aandacht te kunnen brengen worden nieuwe toepassingen voor het aloude scrollen gevonden en ingezet. In een vloeiende beweging komen content en ontwerp samen in een dynamische ervaring.


Verbrede horizon

Minimalisme op zijn retour maakt plaats voor onconventionele layouts. Gebroken en asymmetrische ontwerpen bieden nieuwe en originele kansen wanneer een klein aanbod helder en overzichtelijk moet worden weergegeven. In combinatie met bijvoorbeeld innovatief scrollen en Parallax-effecten geeft dit nieuwe en dynamisch effecten die ruimte geven aan unieke creativiteit.


Samengevat

Langzaamaan raakt het pure minimalisme wat op de achtergrond. Het stoïcijns volgen van 'form follows function' hoeft niet meer. Het gevoel van meer ruimte voor nieuw, anders en complex is natuurlijk ook een reactie op jarenlang (sterk) minimalisme. Dat betekent ook dat dit niet zonder meer losgelaten zal worden. De 'schijn-chaos' zal een terugkerend thema zijn. Ja, decoratieve designelementen springen in het oog, maar wel hiërarchisch en in balans. Gebeurt dit niet, dan schuilt het gevaar dat de gemiddelde commerciële klant snel afhaakt bij je merk en website vol creatieve en complexe hoogstandjes. Functie en vorm worden gelijkwaardiger, maar gebruikservaring blijft uiteindelijk bepalend. Natuurlijk verschilt de ideale gebruikerservaring sterk per doelgroep. Waar ontwerp het meest van belang zal blijven is het uitdrukken van je eigen persoonlijkheid en authenticiteit. 

We werken met liefde samen