5 jaarverslagen die wél gelezen worden

Gepost op 15 november 2016 door

Het jaarverslag. Deze twee woorden alleen al zijn voor de meeste mensen reden genoeg om slaperig van te worden. Hoe is het dan mogelijk dat dit saaie document bij sommige bedrijven voor publiciteit, betrokken klanten en interactie zorgt?

Interactieve jaarverslagen

Het standaard pdf jaarverslag maakt bij steeds meer bedrijven plaats voor een interactief, online jaarverslag. Deze vorm is een stuk aantrekkelijker dan zijn traditionele voorganger. Door te vragen om interactie van de gebruiker, zorg je ervoor dat de lezer niet in een doolhof van informatie verdwaalt. Dit maakt het jaarverslag een stuk toegankelijker en hierdoor kan er meer uitgehaald worden dan gewoonlijk voor ogen wordt gehouden. De volgende vijf bedrijven hebben dit heel goed in de gaten.

1. Shopify

Dit e-commerce platform maakt elk jaar heel creatieve jaarverslagen, met die van 2013 in het bijzonder. Het verslag begint met een korte terugblik van CEO Tobi Lütke en 2 minuten later heb je door het hele verslag gescrold en ben je op de hoogte van alle belangrijke cijfers van dat jaar.

Jaarverslag 2013 Shopify

Bron: Shopify

2. Vodafone

Afgelopen jaar heeft Vodafone haar jaarverslag in een korte, maar overzichtelijke manier gepresenteerd. Door een goede combinatie van heldere tekst en bijbehorende video's laat Vodafone je de belangrijkste resultaten van 2015 zien. Wanneer je nog dieper in de cijfers wilt duiken heeft Vodafone een lijstje gemaakt met een aantal gerelateerde downloads.

Jaarverslag Vodafone

Bron: Vodafone

3. Ustream

Ustream, het bedrijf bekend van videostreaming, heeft in 2013 een heel mooi exemplaar gepresenteerd. Je wordt verwelkomd door een vloeiende mix van aantrekkelijke figuren die de resultaten van dat jaar aan je laten zien, zonder dat het overkomt als een foute PowerPoint presentatie. Als resultaat van dit alles is dit jaarverslag door Awwwards als website van de dag erkend.

Jaarverslag 2013 Ustream

Bron: Ustream

4. De Zonnebloem

Een voorbeeld van eigen bodem: De Zonnebloem. Dit jaarverslag doet niet onder voor de andere. In dit jaarverslag worden de resultaten van 2015 specifiek voor deelnemers, vrijwilligers en donateurs in kaart gebracht. Hierdoor kun je heel gericht lezen. Het jaarverslag is erg gedetailleerd maar mocht dit niet genoeg zijn, staat onderaan de pagina alsnog het oude, vertrouwde pdfje voor je klaar om gedownload te worden.

Jaarverslag 2015 De Zonnebloem

Bron: De Zonnebloem

5. MailChimp

Op een heel ludieke wijze laat MailChimp zien wat ze in het jaar 2015 allemaal hebben bereikt. Je begint bij het cijfer 1 en scrolt door totdat je bij 204.383.657.109 bent. In de tussentijd heb je meegekregen dat het 45 seconden duurt om door het MailChimp kantoor te skateboarden, dat het supportteam twaalf talen spreekt en dat er op Black Friday meer dan 1,2 miljard e-mails zijn verzonden.

Jaarverslag 2015 Mailchimp

Bron: MailChimp

Tot slot

Jaarverslagen die wel gelezen worden. Je hebt er zojuist 5 goede voorbeelden van gezien. Dit moet inspiratie genoeg zijn. Doe er je voordeel mee en zorg ervoor dat de jaarverslagen van jouw bedrijf gelezen worden en voor meer publiciteit en betrokken klanten gaan zorgen.

Wil je hierover met ons in gesprek? Neem contact met ons op.

×
Motivo

Neem contact op