5 manieren om je adresboek te laten groeien

Gepost op 9 juli 2014 door Martijn ten Caat

Onze laatste nieuwsbrief is door 47% van de ontvangers geopend en 12% daarvan heeft daadwerkelijk geklikt op een artikel in de nieuwsbrief. Een heel mooi percentage. E-mailmarketing werkt, van alle marketingkanalen heeft e-mailmarketing, nog steeds, de grootste ROI. Nieuwsbrieven zijn dus een mooie manier om de aandacht van jouw klant te krijgen.

STOP

Voordat ik je meeneem in de wereld van de nieuwsbrieven met statistieken, termen en cijfers beginnen we bij het begin; nieuwsbriefinschrijvingen verzamelen. Geen publiek betekent geen clicks. Dat is ons startpunt.

Allereerst is het mijn taak je te waarschuwen voor de geldende regelgeving op het gebied van e-mailmarketing. Het is niet toegestaan zomaar iemand te e-mailen. Daarvoor is toestemming van de ontvanger nodig. Er zijn twee manieren om die toestemming te krijgen.

Dubbel opt-in

Na een aanmelding op je website stuur je een e-mail met een linkje om de aanmelding definitief te bevestigen. Zo weet je zeker dat de ontvanger zich daadwerkelijk en bewust heeft ingeschreven. De kans dat er aanmeldingen verloren gaan is groter dan bij bijvoorbeeld een confirmed opt-in.

Confirmed opt-in

Na een aanmelding stuur je een bevestiging naar de ontvanger. In deze e-mail plaatst u een uitschrijflink. Zo kan de ontvanger zich uitschrijven als de inschrijving niet gewenst is. Zoals gezegd levert deze methode het meeste rendement op.

Nu je de regels kent, is de vervolgvraag. Hoe zorg je dat je publiek zich inschrijft voor de nieuwsbrief?

1. Geef cadeau’s

Mensen zijn gek op cadeau’s en prijzen. Zo'n incentive is ideaal als middel om inschrijvingen te krijgen. Als je een actie start met de kans op een waardebon, korting op je producten of een weekend weg dan stromen de inschrijvingen binnen. Je bepaalt zelf de kosten per inschrijving door de prijs aan te passen aan het gewenste aantal inschrijvers.

2. Verkoop je nieuwsbrief

Veel inschrijfformulieren bestaan uit een kop, twee of meer velden en een knop. Dat wordt geen enkele bezoeker warm van. Om van de bezoeker een inschrijver te maken moet je deze over de streep trekken; verkoop je nieuwsbrief. Geef aan wat de ontvanger kan verwachten, welke onderwerpen je behandelt en wat de inschrijver wint met je nieuwsbrief. Is dat kennis, aanbiedingen, kortingen of gewoon plezier.

Als voorbeeld ons eigen inschrijfformulier, een pagina met voordelen voor de ontvanger. 

3. Promoot offline

Dit gaat niet op voor alle branches maar offline inschrijvers zijn net zo waardevol als online inschrijvers. Sta je op beurzen, markten of heb je een een winkel of meerdere locaties? Hang dan inschrijflijsten op. Gecombineerd met de cadeau’s een eenvoudige manier om inschrijvers te krijgen. Promoot het bijvoorbeeld op je bon, deel flyers uit of vraag mensen om hun e-mailadres. Laat een kruisbestuiving ontstaan tussen on- en offline.

4. Pop-ups

Wij zijn er geen fan van maar pop-ups werken gegarandeerd. Elke bezoeker die langer dan 40 seconden op je website is krijgt een pop-up te zien met daarin de voordelen van uw nieuwsbrief en een inschrijfformulier. Eventueel hangt u daar nog een incentive aan vast. Een veel gebruikte incentive is de mogelijk om korting te krijgen op een product of de mogelijkheid om een waardebon te winnen.

Een mooie pop-up met de juiste uitstraling levert veel inschrijvingen op. Omdat terugkerende bezoekers die pop-up niet elke keer direct willen zien is het aan te raden de pop-up na een aantal seconden te tonen. Of je laat op basis van het ip-adres de pop-up slechts 3 keer zien. Als de bezoeker na 3 keer geen inschrijver is geworden dan is het waarschijnlijk dat deze bezoeker niet geïnteresseerd is.

5. Maak inschrijven makkelijk

Maak het de bezoeker makkelijk. Laat het inschrijfformulier of de link naar het inschrijfformulier op elke pagina zien. Dit kan bijvoorbeeld in de footer. Voorbeelden daarvan zijn te vinden op fsin.nl en wecoviservice.com.

Tot slot

Een combinatie van bovenstaande tips werkt natuurlijk het beste. Afhankelijk van je budget en tijd kun je ze ook afzonderlijk inzetten. Op naar een rijk adressenbestand! Wij, als webbouwers, krijgen steeds vaker vragen over dit onderwerp. Vanuit onze ervaring kunnen we onze klant adviseren over wat het beste past bij hun website.

Nog geen lid van onze nieuwsbrief? Schrijf je hier in!

Afbeelding via Picjumbo CC

×
Motivo

Neem contact op