5 tips voor een goede webtekst

Gepost op 9 maart 2015 door Jaap Schuurman

Goede content is goud waard, zeggen de online goeroes. Maar hoe maak je die? Deze vijf tips helpen je bij het schrijven van heldere webteksten.

1. Schrijf bondig en to the point

De hoeveelheid informatie die een gemiddelde bezoeker krijgt te verwerken is enorm, net zoals de verleiding om door te klikken. Maak de lezer dan ook meteen duidelijk waar je het over hebt. Schrijf heldere zinnen, verpakt in korte alinea’s die maximaal één aspect van het verhaal belichten. Less is more.

2. Zorg voor een prikkelende introductie

Schrijven is schrappenOf de bezoeker je tekst al dan niet leest, hangt voor een belangrijk deel af van de introductie. Een goedgekozen woord, een prikkelende stelling, het help allemaal om je publiek te boeien. Vat je tekst kernachtig samen in drie, hooguit vier zinnen. Een tegenstelling doet het altijd goed (‘goede content is goud waard, zeggen de online goeroes, maar…’).

3. Schrijf gestructureerd

De meeste bezoekers ‘scannen’ een tekst voor ze besluiten de tekst al dan niet te lezen. Zorg dus voor een duidelijk begin, midden en einde. Dit kun je doen door voor elk onderwerp een nieuwe alinea te gebruiken en deze te voorzien van een tussenkopje. Zo ziet de lezer meteen wat de richting is van je verhaal. Je kunt het jezelf tijdens het schrijfproces makkelijk maken door de tussenkopjes van je verhaal eerst op papier te zetten en pas daarna de alinea’s te schrijven.

4. Houd de vaart erin

Heb je de structuur van het verhaal eenmaal op papier, schrijf dan met vaart. Urenlang vorsen en peinzen over woordkeuzes, maakt een tekst doorgaans niet beter. Schrijf ‘los’ en laat je creativiteit de vrije loop. Redigeren en inkorten kan achteraf.

Heb je moeite op gang te komen, neem dan concreet iemand voor de geest die tot je doelgroep behoort. Bijvoorbeeld een klant met wie je op goede voet staat. Schrijf alsof je rechtstreeks met hem of haar praat. Dat houdt de tekst levendig.

5. Pleeg eindredactie

Is de tekst eenmaal geschreven, dan is het tijd voor eindredactie. Heeft het verhaal een duidelijke structuur? Zitten de alinea’s goed in elkaar? Is de tekst bondig genoeg? Controleer of de zinnen goed op elkaar aansluiten door de tekst hardop te lezen. Blijft je nergens haken?

Een tekst kan rijpen door er even afstand van te nemen. Leg je pennenvrucht een nacht opzij en kijk er later nog eens naar. Wellicht vallen je stijlfouten op die je in de hitte van de stijd over het hoofd hebt gezien. Ook een meelezende collega kan je helpen de puntjes op de i te zetten.

Ten slotte

Schrijven is een creatief proces dat zich lastig in een stappenplan laat vastleggen. Laat bovenstaande theorie je dan ook niet in de weg zitten. Schrijf met plezier en vol zelfvertrouwen. En eindig je tekst met een punch line. Een laatste zin die de kern van je verhaal puntig samenvat en waarmee je het publiek naar huis stuurt. Bijvoorbeeld deze: Schrijven is schrappen.

×
Motivo

Neem contact op