Contentmarketing in de zorg (deel I)

Gepost op 28 juni 2017 door Nina Kruis

Het werkt! Waarom en hoe lees je hier.

De steeds veranderende omstandigheden in de zorg op zowel financieel als bestuurlijk gebied vragen om innovatief omgaan met je mensen en middelen. Of er nu wel of geen commerciële marktwerking komt, we hebben al marktwerking in de zin dat er keuzevrijheid is voor verwijzers en cliënten. Hoe zorg je ervoor dat jouw cliënt jou vindt en voor jou kiest? Een van de middelen waar nog veel mee te winnen is en wat niet duur hoeft te zijn is je digitale content. Je content op een dergelijke manier inzetten noemen we (natuurlijk) contentmarketing. Klinkt goed, of niet?

De zorgconsument als mediaconsument

Contentmarketing wordt in verschillende disciplines gebruikt, en sluit aan bij de huidige mediaconsument. Maar hoe vertaal je dat nu naar de zorg? Wat zijn de overeenkomsten tussen de mediaconsument die ook zorgconsument is? De volgende eigenschappen zie je terug bij  beiden:

  • de zorgconsument heeft meer informatiebronnen dan ooit tot zijn beschikking en gebruikt die ook naar eigen inzicht,
  • de zorgconsument weet het beter en neemt de vermeende bewijslast daarvan mee naar de spreekkamer en behandeltafel. Hoe eerder je hem overtuigt van jouw gelijk, hoe efficiënter je kunt werken;
  • de zorgconsument leest minder, kijkt meer plaatjes en verwacht dat jij je als zorgverlener aanpast aan hem in plaats van omgekeerd.

Geen reclame, toch naamsbekendheid

De wereld van contentmarketing is de afgelopen jaren explosief gegroeid, zowel in budget als toepassing. Omdat het nieuw is en stukken goedkoper dan veel traditionele vormen van marketing en communicatie, maar vooral omdat het aantoonbaar werkt. Dat laatste geldt zeker voor zorgorganisatie en sectoren waar reclame van beperkte waarde is. Contentmarketing past dus goed bij de huidige vorm van zorg. Dit komt omdat het:

  • een verhaal vertelt dat reclame niet kan vertellen;
  • de consument bereikt via kanalen die voorlichting niet bezit;
  • (vaak) niet de commerciële druk heeft van marketing;
  • inspeelt op maatschappelijke ontwikkelingen en daarmee op individuele behoeften.

Het gaat dan niet om het creëren van behoeften, maar om het beantwoorden van vragen die voortkomen uit een bestaande behoefte.

Wat contentmarketing voor je doet

  • het bouwt en onderhoudt merkbeleving voor instellingen, aanbieders en praktijken;
  • het onderhoudt een gemeenschap van betrokkenen die het gedachtegoed – actief – ondersteunt;
  • het creëert klantloyaliteit voor zorgverzekeraars, farmaceuten en medische toeleveranciers;
  • het bouwt en versterkt de reputatie (thought leadership) voor medisch beroepsbeoefenaars en gespecialiseerde medische centra;
  • het versterkt de online vindbaarheid en leidt tot meetbare conversie voor iedereen die het toepast.
  • Vormt o.a. de klantbeleving die mensen van jouw instelling hebben, want content wordt gezien in een van de eerste contactmomenten met je instelling; het bezoek aan je website.

Wat je moet weten voor je je eigen content gaat schrijven

  • Je belangrijkste speerpunten.
    Identificeer je belangrijkste passie. Wat zijn de kernwaarden van je zorgorganisatie? Als je die uitdraagt, kun je je marketing beter focussen.
     
  • Voor wie je schrijft.
    Verdiep je in wat je doelgroep bezighoudt, wat hun interesses zijn en welk taalgebruik gangbaar is. Dit is cruciaal omdat elke doelgroep verschillend reageert op - en verschillende waarde hecht aan - het soort kanaal, de tone of voice en te verwachten respons. Het creëren van goed uitgewerkte klantpersona's kan hierbij helpen.
     
  • De contactmomenten in je client journey.
    Breng deze klantreis in kaart.  Denk daarbij aan je website, Twitter, Facebook, LinkedIn, telefonisch contact of een bezoek aan jouw instelling.
     
  • Hoe je de resultaten gaat meten.
    Natuurlijk ben je benieuwd naar het succes van een nieuwe website, Facebookpagina of Google AdWords-campagne. Dit gaat verder dan clicks en likes. Leveren ze ook daadwerkelijk extra cliënten op? Verdien je de investering terug? Een dashboard met Kritieke Prestatie Indicatoren kan helpen die resultaten inzichtelijk te maken.

Meer weten? Lees ook deel II van deze blog 

×
Motivo

Neem contact op