Het win-win scenario: Samen iets bereiken

Gepost op 8 april 2013 door Martijn ten Caat

De digitale mogelijkheden hebben de bedrijfswereld op zijn kop gezet. Organisaties zijn constant op zoek om huidige klanten vast te houden, nieuwe klanten te binden en werknemers tevreden te houden. Een mogelijke weg naar succes, is het uitstralen van de juiste intenties naar jouw zakelijke wereld. Toch is het hebben en uitstralen van de juiste intenties als mens al lastig, dus hoe moet jij, als organisatie dit dan doen? Dit blog behandelt de kans van de gedeelde intentie.

Intentie uitgelegd

Het begrip intentie verandert afhankelijk van degene met wie er gecommuniceerd wordt. Als organisatie kan je intentie gaan om:

  • Jouw waarden: Wie je bent als organisatie en waar je garant voor staat
  • Jouw waarde: Wat je organisatie doet en welke waarde dit heeft voor jou en anderen

Het best mogelijke zou zijn wanneer je deze twee factoren in één lijn kan krijgen. Dat wil zeggen, dat je werkzaamheden een beeld geven van wie je bent en jouw waarden vertellen wat je werkzaamheden zijn. Maar is deze denkwijze nog wel voldoende?

Tijden veranderen

Door de opkomst van de sociale online wereld, is er een nieuwe factor bijgekomen. De wereld draait nu om connecties maken en relaties ontwikkelen. De intenties zoals in de vorige alinea beschreven, zijn niet langer voldoende. Ze zijn te betitelen als de intenties voor je klant, terwijl het juist de intenties met je klant zijn die de aandacht verdienen. Voor iedere organisatie is het belangrijk om te realiseren dat klanten niet meer de klanten van tien jaar terug zijn. Jouw klanten maken deel uit van jouw dienstverlening en zijn niet langer een passief publiek. Het zijn actieve mensen binnen jouw wereld en binnen de diensten die je aan hen verleend. Deels omdat ze jouw organisatie de tijd en aandacht waard vinden, deels om je dienstverlening te verbeteren. Dat je klanten je intenties goed vinden is een mooi begin. Maar waar de echte winst te behalen is, is de gedeelde intentie. Jouw intenties en die van jouw klanten zijn dezelfde.

De kracht van de gedeelde intentie

Om een krachtig voorbeeld te geven van gedeelde intentie zijn de volgende twee missies neergezet van twee merken die u ongetwijfeld kent.

Adidas: The adidas Group strives to be the global leader in the sporting goods industry with brands built on a passion for sports and a sporting lifestyle.

Nike: To bring inspiration and innovation to every athlete* in the world.
*If you have a body, you are an athlete.

Voel je het verschil in de beide missies? Ongeacht of je het sportieve type bent of niet. Van welke missie voel je je meer deel? Adidas benadrukt de waarde en waarden, terwijl Nike het heeft over inspiratie en u als atleet aanspreekt. Adidas is de intentie voor de klant. Nike ademt de intentie met de klant.  

Een win-win scenario

De gedeelde intentie is het win-win scenario. Je klanten voelen zich deel van je bedrijfsvoering. Samen begint je aan een reis die hopelijk vele jaren duurt. De toegevoegde waarde van de gedeelde intentie is groot. Het is een kompas voor jou en jouw medewerkers in de relatie die je met jouw klanten hebt. Het is het waarom achter je werkzaamheden en geldt als richtlijn voor al je inspanningen. Voor je klanten geeft de gedeelde intentie de waarde weer die ze krijgen vanuit de relatie met je organisatie. Door goed na te denken over waar jij en je klanten samen kunnen werken vind je jouw gedeelde intentie. Het is een stuk zelfkennis, inclusief een gezonde langetermijnvisie. 

Jouw eigen aanpak

Er is geen standaard aanpak om gedeelde intentie toe te passen. Jouw organisatie en jouw klanten zijn uniek. Wel heeft dit blog een duidelijke boodschap, namelijk:  

You + Us = Win!

Door dit uit te werken en toe te passen met jouw klanten ga je een gouden toekomst tegemoet. Ik hoor graag je mening over de gedeelde intentie en toevoegingen zijn altijd welkom. Reageer naar hartelust.

Afbeelding van: CC

×
Motivo

Neem contact op