«  Naar Blog overzicht
Blog

Wat is microdata en hoe werkt het?

Afgelopen week voegden we microdata toe aan de webshop van Verrasjelief.nl.  Zoekmachines gebruiken die data om de zoekresultaten mooier te maken, zoals de toevoeging van een afbeelding, de productprijs of reviews van klanten. In deze blog leggen we je uit hoe het werkt.

  • Erik Gosker
    Accountmanager
  • opdrachtgever
    Verrasjelief.nl
  • expertises
    Zoekmachineoptimalisatie
  • eindproduct
    Webshop
  • www

Waarom microdata toevoegen?

Er zijn drie redenen om microdata toe te voegen. Ten eerste vergroot je de kans dat de gewone (organische) zoekresultaten van jouw webpagina’s worden verrijkt met specifieke informatie. Daardoor ziet jouw mogelijke klant nog sneller de informatie die hij zoekt. Bovendien valt jouw website op tussen de andere zoekresultaten, doordat deze uitgebreider is vormgegeven. 

Wat is microdata?

Microdata is een stukje code dat wordt toegevoegd aan de broncode van een webpagina, zodat bepaalde elementen benoemd worden. Dit helpt de zoekrobots van zoekmachines.  Voorbeelden van elementen zijn:

  • Kruimelpad
  • Adres en openingstijden
  • Voorraad
  • Beoordeling van klanten
  • Video of afbeelding
  • Productbenaming
  • Evenement
  • Prijs     

Hoe voeg je Microdata toe aan jouw website?

Om de zoekresultaten te verrijken, voegen we dus extra stukjes code toe aan de broncode van de website. Voor een webshop is de prijs van een product natuurlijk belangrijk. In de code voegen we bij de prijs de volgende tags toe: 

<div itemprop="offers" itemscope itemtype="https://schema.org/Offer">
     <span itemprop="price" content="10.95">€10,95</span>
     <meta itemprop="priceCurrency" content="EUR">
     <meta itemprop="itemCondition" itemtype="https://schema.org/OfferItemCondition" content="https://schema.org/NewCondition"/>
</div>


Hierdoor wordt de prijs, de valuta en de nieuwstaat (nieuw of tweedehands) herkenbaar gemaakt voor de zoekrobots. Zo hebben we ook code toegevoegd voor productnaam, klantbeoordelingen (reviews), afbeelding en merk.

De grote zoekmachines hebben samen één standaard gemaakt om data te structureren. Die afspraken voor microdata kun je teruglezen op schema.org. Hier staan alle typen microdata die jij voor jouw webshop (of website) kunt gebruiken.

Het nadeel van Google is dat je niet direct resultaat ziet. De zoekmachinerobots zoeken naar de microdata, maar er is geen garantie dat deze direct in het overzicht getoond wordt. Wat dat betreft is het algoritme van Google nog altijd abacadabra, ook voor ons.

Wil je weten of jouw website microdata meestuurt?

Google biedt een tool aan, waarmee jij kunt zien welke microdata voor jouw website zijn ingesteld. Je kunt deze tool gebruiken, maar je kunt ook onze uitgebreide Webscore inzetten. We hebben de Webscore ontwikkeld, zodat je in één oogopslag kunt zien hoe goed jouw website technisch scoort. De Webscore beoordeelt jouw website op microdata en nog 24 punten!

Controleer hier of jouw website technisch op orde is

Conclusie

Om meer bezoekers naar jouw webshop te leiden is microdata bijna onmisbaar. De aangevulde code helpt zoekrobots om jouw website te vinden én bezoekers zien in zoekmachines meer informatie, aantrekkelijker getoond. Als je een webshop hebt, dan moet je altijd microdata toevoegen aan de code!

Kunnen wij jou helpen met microdata? Of wil je een nieuwe converterende webshop? Neem gerust contact met ons op!

Neem contact met ons op

We werken met liefde samen