Wat zijn UTM tags?

En wat kun je er mee?

Je hebt ongetwijfeld wel eens op een advertentie geklikt via bijvoorbeeld Google of Instagram. Misschien is het je dan ook opgevallen dat er dan een hele lange URL tevoorschijn komt in je browser met daarin utm en &-tekens. Dan heb je te maken met UTM tags.

UTM staat voor Urchin Tracking Module. UTM tags zijn labels in de vorm van een stukje tekst die je meegeeft aan een URL. Met die labels geef je Google Analytics en andere analysetools net iets meer informatie mee dan met een gewone URL. 

Een voorbeeld met onze werkenbij website: https://werkenbij.motivo.nl/?utm_source=linkedin&utm_medium=social&utm_campaign=vacatures
Alles wat na het ? komt, zijn de UTM tags. 

Wat kun je met UTM tags?

Waar is dat nou goed voor, al die extra informatie meegeven aan een URL? Waarom zou je UTM tags gebruiken? 

Het antwoord is simpel: om te meten hoeveel mensen er vanaf een bepaald medium, op een bepaald bericht klikken. 
Stel je voor, je hebt een landingspagina gemaakt die je op verschillende manieren onder de aandacht brengt, online en offline. Om te meten welke manier de meeste traffic naar de website oplevert, voeg je UTM tags toe aan de URL. 

Er zijn vier velden die je verplicht moet invullen. Dat zijn:

  • Website URL
    Vul in dit veld de volledige URL in (bijvoorbeeld https://www.voorbeeld.nl)
  • Campaign Source
    De plek waar je de link plaats, bijvoorbeeld Linkedin of Facebook.
  • Campaign Medium
    Dit label geeft aan via welk medium de bezoeker op jouw pagina is gekomen. Denk hierbij aan e-mail, socialmedia of offline.
  • Campaign name
    De campagne, bijvoorbeeld vacatures of werkenbij

Door deze tags mee te geven aan een URL, kun je in Google Analytics eenvoudig zien wat het meest succesvol is geweest. 

Waar kan ik de UTM tags vinden in Google Analytics?

Als je Universal Analytics gebruikt, kun je de informatie terugvinden onder Acquisitie > Campagnes > Alle campagnes. Wanneer je op een campagne klikt, zie je een overzicht van bron/medium. Hier kun je eenvoudig zien welke bron/medium succesvol is voor die campagne. Als je Google Analytics 4 gebruikt, houd je deze informatie nog even tegoed van ons :) 

Hoe voeg ik UTM tags toe aan een URL?

Wees gerust, er is een handige tool om de URL’s met UTM tags te genereren. Je vult de URL in, de campaign source en campaign medium. Als je iets naar beneden scrollt, zie je daar de URL met de UTM tags staan. 

Je kunt de URL kopiëren en vervolgens plakken op de plek waar je de link wilt gebruiken. 

Succes!

SEO