Zoekmachineoptimalisatie, een introductie

Gepost op 24 februari 2015 door Martijn ten Caat

Het is de droom van iedere ambitieuze ondernemer: een topnotatie in de zoekresultaten van Google. Zoekoptimalisatie helpt je hierbij. Welkom in de wondere wereld van SEO.

Wat is SEO?

Google is als de selectiecommissie van het Conservatorium. Je kunt je als ondernemer nog zo uitputten in het ontwerp van een strakke website, de keuze voor de juiste huisstijl of het schrijven van een duizelingwekkend blog, als het niet in het straatje van Google past, is de inzet tevergeefs. De ondernemer die online wil opvallen, zal zich van zijn beste kant moeten laten zien. Die techniek heet zoekoptimalisatie, oftewel Search Engine Optimization (SEO).

Zoekoptimalisatie kent ruwweg twee stromingen:

  • On-site optimalisatie, dit is alles wat je op je website doet om zo goed mogelijk vindbaar te zijn.
  • Off-site optimalisatie: dit is alles wat je buiten je website doet om op te vallen voor zoekmachines.

Hoe werken zoekmachines?

Zoekmachines zoals Google, Bing en Yahoo doen alles om de gebruiker zo snel mogelijk naar de juiste website te leiden. Om zoekresultaten snel te kunnen tonen, indexeren zoekmachines constant vrijwel alle pagina’s van het openbare internet. Zoekmachines gebruiken deze index vervolgens om voorstellen te doen die aansluiten bij de zoekterm. Meer uitleg over de werking van zoekmachines vind je in onderstaande video:

Zoekmachines versus bezoekers

SEO lijkt zo eenvoudig. Je optimaliseert de website en de zoekmachines doen de rest. Was het maar zo simpel. De concurrenten zitten immers niet stil en optimaliseren hun website ook. Zoekoptimalisatie richt zich dan ook niet alleen op vindbaarheid, maar ook op gebruiksgemak. Een goed bezochte website wordt door Google sneller beloond met een hoge notatie in de zoekresultaten.

Zoekmachines hebben snel in de gaten of je website al dan niet in de smaak valt. Google registreert bijvoorbeeld hoeveel bezoekers je website slechts kort bezoeken om daarna terug te keren naar de zoekresultaten. Dit maakt content tot een belangrijk onderdeel van SEO. De website moet aantrekkelijk en relevant zijn voor de bezoeker.

On-site optimalisatie

Een sitemap is de inhoudsopgave van je website

Je website aanpassen om beter geïndexeerd te worden door zoekmachines is relatief eenvoudig. Een kleine greep uit wat je zoal kunt doen:

  • Gebruik leesbare url’s
  • Presenteer niet meer dan één onderwerp per pagina
  • Zorg voor goede en leesbare content
  • Zorg voor een goede en heldere structuur
  • Gebruik interne links
  • Gebruik tussenkopjes in de tekst
  • Voorzie de pagina’s van een meta-title en description
  • Zorg voor een sitemap met daarin alle pagina’s

Er zijn meer voorbeelden van zoekoptimalisatie te geven en deze lijst is niet compleet. Doel van dit blog is het belang van SEO te onderstrepen. Een deel van SEO is eenvoudig zelf te doen, verregaande zoekoptimalisatie vergt wellicht de hulp van een webontwikkelaar.

Off-site optimalisatie

Off-site optimalisatie - foto door Jaap Schuurman

Naast het presenteren van een heldere structuur en goede content is het van belang een bekendheid te worden op internet. Een zoekmachine ziet elke link naar je website als een stem. Op basis van het aantal stemmen maakt een zoekmachine een inschatting van de autoriteit van je website. Een hoge autoriteit vertaalt zich in een hoge notering in de zoekresultaten. Google houdt ook rekening met de autoriteit van de websites onderling. Wanneer een populaire site een link plaatst naar jouw website, waardeert Google die link meer.

De mate van autoriteit is slechts één van de ongeveer 200 factoren die bepalen welke websites de eerste pagina van zoekresultaten halen. Niemand weet exact welke factoren dit zijn, ook wij niet. Wel kunnen we op basis van testen en ervaring aangeven hoe jij je website het beste optimaliseert. Er is altijd ruimte voor verbetering.

Waarom investeren in SEO?

Een mooie website waarover goed is nagedacht, verdient hoge bezoekersaantallen. Zeker wanneer je website nieuw is, zullen de meeste bezoekers binnenkomen via zoekmachines. SEO helpt je om online op te vallen en publiek te trekken. Dit zal in het begin tijd vergen. Wanneer de website eenmaal staat, is het een kwestie van bijhouden en finetunen. Zoekoptimalisatie levert het volgende op:

  • Het vergroot je naamsbekendheid
  • Het plaatst de website hoger in de zoekresultaten waardoor je meer bezoekers trekt
  • Meer bezoekers betekent meer kans op conversie
  • Het vergroot de naamsbekendheid van je bedrijf
  • Het verhoogt het rendement van online activiteiten

Tot slot

Dit blog is te kort om alle facetten van SEO te belichten. De komende tijd gaan we dieper in op de verschillende onderdelen van zoekoptimalisatie. In de tussentijd ben ik benieuwd naar je ervaring op het gebied van SEO. Mocht je vragen hebben, neem dan gerust contact op of laat een reactie achter.

Meer over zoekoptimalisatie

Lees verder over zoekmachineoptimalisatie in dit blog over paginaoptimalisatie.

×
Motivo

Neem contact op