Wat is Google Analytics 4?

En wat moet ik er mee?

Als je Google Analytics regelmatig gebruikt, is je de melding vast niet ontgaan. Per juli 2023 stopt Google met het verzamelen van gegevens via de Universal Analytics en moet je verder met Google Analytics 4. Help?

Toen ik Google Analytics  4 voor het eerst opende, dacht ik:” Oh, dit valt opzich mee.” Maar toen ik eenmaal doorklikte, sloeg de paniek toch een beetje toe. Ik zag allemaal nieuwe opties en had geen idee hoe ik de gewenste gegevens eruit kon halen. Na wat lees- en kijkwerk kwam ik al weer een stuk verder en werd ik enthousiast.

Moet ik Google Analytics 4 nu al gebruiken?

Ja, dat is wel aan te raden. Omdat Google Analytics 4 op een heel andere manier meet, is het niet mogelijk om de oude data in te laden in de nieuwe versie. Daarom is het zeker aan te raden om nu al te beginnen. Zo verzamel je al voor een jaar data. Goed nieuws: dit kan voor nu gewoon naast je Universal Analytics.

Wat is er anders in Google Analytics 4?

De manier waarop de statistieken gemeten worden, is het grootste verschil. Met UA werd er vooral gekeken naar het aantal sessies en bezoekers. In Google Analytics 4 draait het om events, oftewel; gebeurtenissen, zoals scrolls of transacties. De data die je verzamelt, wordt een stuk accurater.

In de nieuwe versie van Google Analytics wordt er gebruik gemaakt van datastreams. Je hebt één datastream voor één middel. Stel je voor dat je een website hebt en een app voor Android dan heb je twee datastreams. In deze streams worden de gegevens verzameld. Je kunt de streams ook koppelen, zodat je inzicht krijgt in de klantreis. Stel je voor: bezoeker A bekijkt de site via de mobiel, vervolgens via de computer en daarna weer op de mobiele telefoon. Google Analytics 4 kan dit filteren en maakt er één gebruikersreis van op basis van Gebruikers ID’s. Privacy is een belangrijk onderwerp als het gaat om gegevens verzamelen. ​In de toekomst zal het mogelijk worden om zonder het gebruik van cookies anonieme data te verzamelen.

Begrippenlijst Google Analytics 4

Als je Google Analytics 4 op je website hebt ingesteld dan meet Google standaard een aantal gebeurtenissen, te weten:

  • first_visit: De eerste keer dat iemand de website bezoekt
  • page_view: Een page_view-gebeurtenis wordt bijvoorbeeld geactiveerd als een gebruiker een pagina op uw site bekijkt.
  • session_start: Stelt vast wanneer de sessie gestart is. Na 30 minuten inactiviteit wordt dit opnieuw getriggerd
  • user_engagement: als de app op de voorgrond wordt uitgevoerd of de webpagina ten minste 1 seconde open en zichtbaar is
  • Uitgaande klikken: Wanneer een bezoeker op een link klikt en daarmee jouw domein verlaat
  • Zoeken op de site: Legt een zoekresultaat gebeurtenis vast wanneer iemand op jouw site een zoekopdracht uitvoert
  • Video-engagement: Wanneer bezoekers een ingesloten video op jouw site afspelen of voltooien. Houdt ook de voortgang bij
  • Bestanddownloads: Legt een gebeurtenis vast wanneer er wordt geklikt op een download

Handige tips

  • Kies voor verbeterde meting. Dit geeft je wat meer inzicht over het engagement op jouw website.
  • Wordt nog wel eens vergeten: het uitsluiten van het eigen verkeer op je website. Je moet hiervoor twee stappen uitvoeren: aangeven dat je intern verkeer uit wilt sluiten en het intern verkeer definiëren.
  • Meet je met de UA doelen via Google Tag Manager? Deze doelen zul je opnieuw in moeten stellen.
  • Maak koppelingen met Google Ads & Google Search Console. Zo verzamel je al je data op één plek.

Op het YouTube kanaal van Google Analytics vind je een introductie en handige instructievideo's voor Google Analytics 4. Ook de supportpagina van Google biedt handige artikelen om aan de slag te kunnen gaan

Bronvermelding:

https://multifunnelmarketing.nl/google-analytics-4-instellen/
https://erocket.nl/google-analytics-4/
https://www.anglers.nl/wat-is-google-analytics-4/

SEO