Zoekmachineoptimalisatie, optimaliseer je pagina's

Gepost op 2 juni 2015 door Martijn ten Caat

In dit blog geef ik een inleiding tot zoekmachineoptimalisatie. Nu de basis duidelijk is neem ik je mee in de optimalisatie van de pagina's op je website.

Eén onderwerp per pagina

Voor we de diepte induiken nog het volgende. Bij het maken van content heb je per pagina of item (blogpost, nieuwsitem of FAQ-item) idealiter één onderwerp. Meerdere onderwerpen zijn verwarrend voor bezoekers én zoekmachines.

Het onderwerp is ook het belangrijkste keyword voor die pagina. In dit blog is dat zoekmachineoptimalisatie. Naast dit keyword gebruik je op de pagina een aantal aanvullende keywords. In dit blog zijn dat bijvoorbeeld meta title, meta description en structuur.

URL

De URL is 1 van de 3 onderdelen die je ziet in de zoekresultaten van Google (SERP's). Een URL hoort netjes en gestructureerd te zijn. De URL liberiser.com/blog/zoekmachineoptimalisatie-een-introductie is duidelijk, het laat zien dat het om een blog gaat met de titel "Zoekmachineoptimalisatie, een introductie".

Meta title en meta description

Voorbeeld van een snippet uit de Google SERPSDe 2 andere onderdelen die je ziet in de SERP's zijn de meta title en meta description van de pagina. Samen met de URL noemen we dit de snippet. Op basis van de snippet moet de bezoeker een keuze maken welke website het beste past bij de zoekterm van de zoeker.

De title en description kun je zien als een korte pitch. In die pitch geef je aan waarom de bezoeker jouw website moet bezoeken en niet de andere 9 websites in de SERP's.

De title heeft een maximale lengte van 55 tekens. De maximale lengte van een description is 155 tekens. Het is een enorme uitdaging om in deze beperkte ruimte een wervende tekst te krijgen. Als de title of description groter is dan het aantal tekens dan kapt de zoekmachine dit automatisch af of er wordt een door de zoekmachine bedachte title of description neergezet. Dat wil je niet.

Structuur en koppen

De structuur van de pagina geeft de zoekmachine en de lezer houvast. Schrijf per alinea over één subonderwerp en laat het daarbij. Maak daarnaast gebruik van koppen. Dat is voor lezer prettig, maar ook voor de zoekmachines. Zoekmachines kunnen aan de koppen zien hoe de pagina is opgebouwd en hoe belangrijk de content is in vergelijking tot de andere content. Probeer in de koppen altijd de alinea samen te vatten door het gebruik van een keyword.

Voorbeeld

Als voorbeeld nemen we zoekoptimalisatie als onderwerp. De structuur en koppen van de pagina zien er als volgt uit. De H in H1, H2 en H3 staat voor Heading oftewel Kop.

H1Zoekmachineoptimalisatie, een introductie
H2 On-site optimalisatie
H3  Meta title
H3  Meta description
H3  Koppen/headers
H2 Off-site optimalisatie
H3  Linkbuilding
H3  Offline marketing

Opsommingen en lijsten

Gebruik genummerde en ongenummerde opsommingen om content makkelijk leesbaar te maken. Dit doe je eigenlijk altijd wanneer een opsomming uit meer dan 2 punten bestaat, een opsomming is daarnaast ook makkelijk te scannen voor de lezer.

Uitgaande of interne links

Wanneer er linkjes op de pagina staan, is het verstandig daar een title aan toe te voegen. Een title wordt door de zoekmachines gelezen, dus kun je in de title informatie meegeven over de link en de pagina waar je naartoe linkt.

Afbeeldingen

Zoekmachines hebben de techniek in huis om een afbeelding te begrijpen. Helaas is de foutmarge groot, daarom moet je per afbeelding een beschrijving toevoegen, de alt tag. In de alt tag geef je aan wat de afbeelding weergeeft. Dit kan de zoekmachine wel lezen.

Tot slot

Paginaoptimalisatie is geen hogere wiskunde. Met een dosis gezond verstand kom je ver. Ook hier geldt, overdaad schaadt. Te veel optimaliseren is niet goed en kan je juist tegenwerken.

×
Motivo

Neem contact op