«  Naar Blog overzicht
Blog

Waarom een werken-bij-website voor de zorg?

De arbeidsmarkt voor de zorg is krap, hierdoor is het aantrekken van geschoold en gekwalificeerd personeel een serieuze zaak. Door hevige concurrentie is arbeidscommunicatie vereist om de instroom van personeel op peil te houden.

  • Lennard
    Lennard Veldwijk
    Algemeen directeur

In deze blog gaan we in op werving van nieuwe medewerkers met behulp van een werken-bij-website voor de zorg. Hieronder vijf redenen voor een werken-bij-website voor de zorg:

1. Verschillende doelgroepen

De website van zorgorganisaties richt zich primair op potentiële cliënten of familieleden. De website is zodoende ingericht om snel in deze informatie te voorzien. Bovendien is de tone-of-voice hierop aangepast. Hoe spreek jij met cliënten en hoe met potentiële nieuwe collega's, anders toch?

In de praktijk kiezen zorgorganisaties regelmatig voor ‘werken-bij’ pagina’s. Het is hierdoor een secundair doelgroep, terwijl het door de krappe arbeidsmarkt juist essentieel is om arbeidscommunicatie ruimte en aandacht te geven. Een werkenbij-website helpt om jouw doelgroep direct aan te spreken!

2. Doeltreffend communiceren

Naast de tone of voice, is in diverse online en offline communicatie uitingen een apart domein veel gemakkelijker te onthouden. Denk hierbij aan werkenbij.zorgorganisatie.nl in plaats van www.zorgorganisatie.nl/werkenbij/vacatures.
Ook vergroot het de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google. Dit is een belangrijk onderscheidend vermogen ten opzichte van 'werken bij' pagina’s. Betere vindbaarheid resulteert in meer traffic van potentiële medewerkers.

3. Ruimte voor verhalen van collega’ s

Contentmarketing als strategie voor werving medewerkers door zorgorganisaties, zoals Pleyade.In de arbeidscommunicatie is het effectief om huidige medewerkers aan het woord te laten. Zij hebben ooit in dezelfde positie gezeten en hebben een keuze gemaakt voor een organisatie. Die beweegredenen en ervaring zijn belangrijk om te delen, omdat zij in veel gevallen een zelfde intrinsieke motivatie kennen als werkzoekenden. Medewerkers kunnen de veel gebruikte kernwoorden in de beschreven missie en visie zoals kwaliteit van zorg en betrokken concreet maken in verhalen hoe zij hier dagelijks aan bijdragen. Bovendien kunnen deze verhalen gekoppeld worden aan specifieke vacatures, waardoor een vacature persoonlijker wordt. Daarnaast kun je, dankzij verhalen van collega's of leidinggevenden, één vacature meerdere malen onder de aandacht brengen op sociale media (of in nieuwsbrieven).

4. Rijke functionaliteiten

Rijke functionaliteiten van de werken-bij-website maken het solliciteren niet alleen gemakkelijker, maar ook completer en leuker. Het resulteert in het vergroten van de potentiële medewerkers pool. Denk aan:

a. UiUitgebreid zoeken en filteren om werkzoekers te helpen, zoals De Wever.tgebreid zoeken en filteren

Door te zoeken en filteren op basis van opleidingsniveau, specialisatie en reistijd is het vinden van geschikte vacatures erg eenvoudig. Daarnaast worden vacatures al gevonden, zodra de eerste letters worden ingetypt.

Vrijwel al onze werken-bij-websites werken met een job alert.b. Job alert

Timing is een belangrijke factor voor het vinden van nieuwe medewerkers. Daarom bieden wij de mogelijkheid om op basis van de filtering een Job Alert in te stellen. De werkzoekende ontvangt op basis van de gestelde criteria direct een e-mail, zodra een nieuwe passende vacature beschikbaar wordt. Het is een zeer gerichte manier om passende kandidaten te vinden. Doordat deze communicatie volledig wordt geautomatiseerd, kan veel tijd worden bespaard en ontstaan er gerichte contactmomenten.

c. Bewaren als favoriet

In de zoektocht naar een passende vacature zal een werkzoekende niet altijd in de gelegenheid zijn om direct te reageren of in meerdere fases een sollicitatiebrief schrijven. Daarom bieden wij de mogelijkheid om vacatures te bewaren als favoriet, zodat er op een geschikt moment gereageerd kan worden en vacatures gemakkelijk terug te vinden zijn. 

d. Eenvoudig te koppelen

Als basis van de werken-bij-website hanteren wij een uitstekend CMS. Dit maakt het onderhoud snel en eenvoudig. Hierbij is het mogelijk om koppelingen te realiseren met HR-oplossingen. Daarbij hebben we al een handvol koppelingen gemaakt, waardoor we dit ongetwijfeld ook met jouw partner kunnen. 

Dit was kort een introductie voor een werken-bij-websites voor de zorg.  Om inspiratie op te doen, bekijk eens de werken-bij-websites die wij mochten maken, zoals werkenbijdewever.nl of Werkenbijpleyade.nl.

Net zo graag wisselen wij van gedachten over het behoud van medewerkers. Ook daar hebben we concrete ideeën en oplossingen voor, zoals ons sociaal intranet voor de zorg. Wij kunnen veel betekenen op het gebied van arbeidscommunicatie in zorgorganisaties. Wil jij eens van gedachten wisselen?

Neem contact op

We werken met liefde samen